Tyco: Maatwerkoplossing verscherpt business oriëntatie
Tyco Fire Protection Products is een gerenommeerde, wereldwijd opererende brandpreventie onderneming. Tyco ontwikkelt producten, systemen en mechanische bouwconstructies op het gebied van brandbeveiliging en branddetectie voor commerciële, industriële, institutionele en overheidsopdrachtgevers en voor de woningbouw. Altares Dun & Bradstreet heeft speciaal voor Tyco een innovatief kredietbeoordelingsplatform ontwikkeld.
Tyco Fire & Security
421+
Werknemers in Nederland
1982
Oprichting
150
Vestigingen wereldwijd
Tyco werkt met een enorme verscheidenheid aan klanten in tal van landen met ieder weer eigen culturen. Dan moet Credit Management echt een professionele tak van sport zijn en dat is het bij ons ook geworden.
1. De uitdaging
Professionele tak van sport
‘Ons proces van credit assessment gaat niet alleen sneller, we hebben meer kwalitatief inzicht, het is universeel bruikbaar en het maakt optimale samenwerking tussen credit management en sales mogelijk. Daarmee is het meer dan een systeem om kredietrisico’s en limieten vast te stellen. Het versterkt echt onze business oriëntatie.’
Tyco levert wereldwijd producten en systemen aan heel veel verschillende soorten opdrachtgevers. Dat maakt het inschatten en omgaan met betalingsrisico’s voor Tyco een complexe zaak. Roy Kuipers kent het bedrijf van haver tot gort. Begon op de werkvloer, ontwikkelde en professionaliseerde het credit management binnen de faciliteit in Enschede en heeft dit EMEA-wijd uitgerold. In zijn huidige functie van EMEA Credit Manager is Kuipers nu verantwoordelijk voor de afdeling Credit Management EMEA. 'Wij communiceren rechtstreeks met de klant als er betalingsachterstand is. Dan moet je wel klantgericht denken en met de verschillende culturen om kunnen gaan. Wij doen dat en inmiddels werken Sales en Credit Management ook echt als team samen', aldus Kuipers.
2 De oplossing
Uniek systeem
EMEA regio
TDM is in relatief korte tijd van de grond af aan gebouwd op basis van de specifieke wensen en eisen van Tyco. Altares Dun & Bradstreet gebruikt hiervoor innovatieve ontwikkelsoftware waarmee snel en eenvoudig applicaties gebouwd, getest en uitgerold kunnen worden. In TDM wordt bijvoorbeeld ingevoerd om welke productgroep het gaat, de historische en verwachte omzet van de klant, marge, betaalgedrag etc. Daarnaast werkt TDM op speciaal voor Tyco ontwikkelde maatwerk scorecards om de kredietlimiet te bepalen. Volgens Roy Kuipers hebben die scorecards alleen zin als je ze specifiek maakt, dat wil zeggen toepasbaar op de cultuur van de regio waarin de klant zit. Kuipers: 'in een EMEA structuur bestaat geen one size fits all. Dat is wat we leerden toen we historische data van een aantal voorafgaande jaren in het systeem stopten.Eerst vermoedden we dat we 5 of 6 verschillende scorecards voor de gehele EMEA regio zouden moeten ontwikkelen, maar het zijn er uiteindelijk 13 geworden. Op zichzelf een behoorlijk klus, maar als je het doet moet je het wel echt goed doen', aldus Roy Kuipers.
421+
werknemers in Nederland
1982
oprichting
150
vestigingen wereldwijd
3. Het resultaat
Foutloos proces
Prima samenwerking
Roy Kuipers complimenteert iedereen die betrokken was bij het TDM project. Hij noemt om te beginnen zijn Tyco-collega Gaby Sein- Bergsma die als project administrator alles in het project documenteerde en bijhield. Maar hij is ook zeer te spreken over de samenwerking met D&B. 'Ze hadden aan een half woord genoeg. Van J. Peeters, Scoring Specialist bij D&B konden we echt heel veel leren. Het hele proces van voorbereiden en implementeren is eigenlijk foutloos gegaan. Maar innoveren blijft belangrijk dus ik kijk alweer naar volgende integratiemogelijkheden. Dat is de essentie. Geen eilandjes maar 1 team in dienst van de business', aldus Roy Kuipers.“Van Joris Peeters, Scoring Specialist bij D&B konden we echt heel veel leren. Het hele proces van voorbereiden en implementeren is eigenlijk foutloos gegaan. Maar innoveren blijft belangrijk dus ik kijk alweer naar volgende integratiemogelijkheden.”