Beyond compliance: zes zonneklare voordelen

Anne de Geus
9 september 2019 - Leestijd 6 minuten

Hoe bestrijdt jouw organisatie zaken als corruptie, kinderarbeid en milieumisdrijven? Vertrouw je met name op het morele kompas van jezelf en jouw collega’s en leg je dit soort zaken vast in de contracten met jouw relaties? Of ga je verder dan een check in the box en ga je beyond compliance? Verder dan compliance gaan kan via een aantal stuurmiddelen, zoals grondige due diligence-controles. En levert zes zonneklare voordelen op.

Beyond compliance: zes zonneklare voordelen

Door de digitalisering en de opkomst van sociale media kunnen negatieve publiciteit en slechte klantervaringen in no time een miljoenenpubliek bereiken. Merken opereren daardoor in een nieuwe werkelijkheid, waarin ze vele malen kwetsbaarder zijn dan in het pre-sociale-media-tijdperk.

Word je als bedrijf in verband gebracht met bijvoorbeeld een milieumisdrijf, kinderarbeid, uitbuiting, corruptie of fraude? Misschien blijven klanten dan weg, willen businesspartners niet meer samenwerken en keldert je aandelenkoers.

Wat is je risk appetite?

Op compliance-vlak sta je als bedrijf voor de keuze. Ga je voor een check in the box en kies je voor een reactieve compliance-strategie? Of stel je meer in het werk om buiten schimmige zaken als corruptie, kinderarbeid en milieumisdrijven te blijven? Als jij een lage risk appetite hebt en dus proactief compliance wilt voeren, moet je beyond compliance gaan.

Beyond compliance

Steeds meer bedrijven hanteren vanuit hun corporate social responsibility een beyond compliance-aanpak, waarbij ze meer doen dan alleen de wettelijke vereisten. Zo kunnen ze een risicomijdende cultuur implementeren, of grondige due diligence-controles en andere stuurmiddelen inzetten.

Grondige due diligence-controles

De grotere merken kiezen voor grondige due diligence-controles, waarbij ze klanten, leveranciers of derde partijen proactief checken op betrokkenheid bij genoemde twijfelachtige zaken.

Als bedrijf kun je onder meer gebruikmaken van de checklist van de Financial Intelligence Unit Nederland. De 72 handvatten en aanwijzingen in de checklist fungeren als kapstok in de strijd tegen corruptie en fraude. Ook mogelijk: hanteer de landencorruptie-index van CPI om een beter inzicht te krijgen in de potentiële risico’s van je relaties.

Andere proactieve compliance-benaderingen

Grondige due diligence-controles zijn lang niet het enige instrument dat bedrijven kunnen toepassen. Unicef bijvoorbeeld nodigt organisaties uit om beyond compliance te gaan door de gehele supply chain in kaart te brengen. Worden de cacaobonen niet geplukt door kinderen? Vinden er geen milieumisdrijven plaats in de goudmijnen? En is er nergens een ambtenaar omgekocht? Een goed voorbeeld van deze aanpak is Zeeman, dat op zijn website de gehele supply chain inzichtelijk heeft gemaakt.

Hanteer jij zero tolerance voor je risk appetite, overweeg dan ook deze stuurmiddelen:

  • Doe een impact assessment om risicofactoren in je bedrijfsvoering, bij businessrelaties en in de supply chain te identificeren.
  • Voer proactief beleid rondom risicovolle gebieden, personen en gemeenschappen en beschrijf wat je hieromtrent verwacht van je personeel, leveranciers, klanten en businesspartners. Implementeer bijvoorbeeld proactief risicomanagement. Het is namelijk van groot belang om alle schakels in je supply chain tot aan de eindklant te blijven monitoren.
  • Zorg dat het beleid afgestemd is met interne en externe stakeholders, is goedgekeurd op C-level en in het DNA zit van alle medewerkers, partners en derden.

Pluk de vruchten van beyond compliance

Weet jij je zero tolerance risk appetite succesvol in de praktijk te brengen? Dan profiteer je onder andere van de volgende zes voordelen:

  • Betere klantwaardering
    Klanten kiezen steeds vaker voor merken die niet geassocieerd worden met misstanden als moderne slavernij, milieuvervuiling en corruptie, daar actief over communiceren en hun supply chain transparant maken. Denk maar aan de populariteit van fair trade-producten, de slaafvrije chocolade Tony’s Chocolonely en duurzame banken als Triodos en ASN Bank. En klanten waarderen bedrijven juist die proactief te werk gaan om hun zakelijke netwerk vrij van misstanden te houden.
  • Relatie versterken met investeerders
    Investeerders kunnen druk uitoefenen op bedrijven om verder te gaan dan alleen compliance, aangezien schandalen mogelijk leiden tot afhakende klanten, operationele risico’s en rechtszaken. Kun jij laten zien dat je beyond compliance gaat? Dan word je aantrekkelijker voor investeerders, maar ook voor nieuwe klanten en zakenpartners.
  • Je eigen risico’s verminderen
    Supply chains in kaart brengen – en zo nodig bijsturen – zorgt voor beter risicobeheer. In de voedselindustrie leiden verbeterde supply chain-controles bijvoorbeeld tot minder risico’s op het gebied van voedselveiligheid.
  • Aantrekkelijke en gewaardeerde werkgever
    Bedrijven met een zuiver ethisch kompas kunnen rekenen op tevredener personeel en zijn aantrekkelijker voor nieuw talent. Vooral een must voor millennials!
  • Duurzamere zakenrelaties
    Bedrijven met een goed imago profiteren van betere en duurzamere relaties met bijvoorbeeld leveranciers, zakenpartners, vakbonden en overheden.
  • Vooruitlopen op wetgeving
    Wetgeving wordt steeds strenger. Zo moet de financiële sector al lange tijd aangescherpte regels rondom Know Your Customer naleven. Overige sectoren kennen nog geen verplicht due diligence-onderzoek, maar Europese regelgeving wordt steeds strikter. Neem je hier als bedrijf een voorbeeld aan dan ga je niet alleen beyond compliance, maar ben je ook voorbereid op de toekomst.

Altares Dun & Bradstreet helpt je met data en inzichten

Altares Dun & Bradstreet brengt belangrijke elementen samen om de efficiëntie en effectiviteit van je compliance-managementprocessen te verbeteren:

  • Consistente data en inzichten op wereldwijde schaal vanuit ’s werelds grootste bedrijvendatabase, die bedrijfsinformatie bevat over ruim 300 miljoen bedrijven wereldwijd. Dankzij deze data en inzichten creëer je een holistisch beeld van je zakelijke relaties zodat je riskante partijen kunt identificeren. En kun je constant monitoren én compliant blijven, zelfs als wetgeving ondertussen verandert.
  • Data, inzichten en technologie waarmee jij de risico’s bij klanten, leveranciers en andere relaties blootlegt. En meteen actie kunt ondernemen als een leverancier een smet op zijn blazoen heeft.
  • Meer dan 170 jaar kennis en ervaring op het gebied van data en gebruiksklare kwalitatieve zakelijke inzichten voor grote én kleine organisaties.
  • Maatwerk en managed services die specifiek op jouw compliance-behoeften zijn toegesneden.

Ben je geïnteresseerd in het gebruiken van een externe database voor je bedrijf? Lees hier meer over onze mogelijkheden voor jouw organisatie. 

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBO’s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiëren en monitoren van UBO’s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 pagina’s, 0,3 MB
visual

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor