Credit manager wordt Data manager: de veranderende credit wereld

Leestijd 6 minuten | Geschreven door Sharomy Autar | 21 augustus, 2020

Credit management blijft in beweging. De finance afdeling ging al van binders vol papieren naar spreadsheets, maar inmiddels zien we volledig geautomatiseerde kredietsystemen een groot deel van de taken overnemen. Eén ding blijft onveranderd: de credit manager zal altijd te maken hebben met gegevens van klanten en prospects. Hoe verandert deze data de rol van de hedendaagse credit manager? En hoe kom je tot een credit strategie die toekomstproof is?

Credit manager wordt Data manager: de veranderende credit wereld

Waarom betrouwbare data onmisbaar is voor een goede credit management strategie

Met behulp van geautomatiseerde oplossingen kun je krediet processen verbeteren en versnellen. Automatisering is in te zetten op verschillende vlakken. Zo kan je gehele klantacceptatie processen automatiseren, maar helpt automatisering ook bij een ultieme klantbeleving. Denk bijvoorbeeld aan automatische bedankmails bij betaling of automatische alerts die klanten krijgen in de mail in de vorm van een betalingsherinnering (lees: lagere DSO, hogere klanttevredenheid).

Door de grote mate van automatisering en digitalisering, speelt data een grotere rol binnen de hedendaagse finance afdelingen. De traditionele credit manager wordt plots belast met termen als data governance en datakwaliteit. Geautomatiseerde credit oplossingen baseren hun beslissingen immers op data. De data waarop deze beslissingen genomen worden moet dus altijd accuraat, volledig en betrouwbaar zijn.

Kredietdata voor de hele organisatie

Het leven van de credit manager wordt een stuk makkelijker wanneer ook andere afdelingen kredietbeslissingen kunnen nemen zonder jouw tussenkomst. Neem bijvoorbeeld de sales afdeling. We schreven er al eerder over: je bent er liever te vroeg, dan te laat bij als het gaat om beslissingen over de kredietwaardigheid van een nieuwe klant. Hoe ideaal is het als sales teams zelf toegang hebben tot gegevens waarmee zij kunnen zien welke betaalvoorwaarden aan te bevelen zijn?

Real-time data over klanten en prospects biedt hiervoor uitkomst. Met een dataleverancier als Altares Dun & Bradstreet, kan je komen tot maatwerkoplossingen voor customized scoring. Binnen zo’n oplossing beschik je niet alleen over kredietdata uit het verleden, maar ook over voorspellende modellen en indicatoren.

De voordelen

  • Eén betrouwbare bron van kredietinformatie;
  • De hele organisatie beschikt altijd over de meest up-to-date klantgegevens;
  • Medewerkers zonder finance- of compliance-achtergrond worden in staat gesteld om kredietbeslissingen te nemen;
  • En daarnaast: enorme tijdbesparingen.

Dagelijks helpen we onze klanten om klantacceptatiechecks te automatiseren. Altares Dun & Bradstreet staat al decennia lang bekend als de leverancier van kredietdata voor het bedrijfsleven. Dit maakt ons natuurlijk een betrouwbare partner hiervoor, maar inmiddels kunnen wij veel meer dan alleen kredietrapporten leveren.

Bij Altares Dun & Bradstreet blijven we innoveren, want de credit wereld staat niet stil. De innovaties in de wereld van Credit Management vragen om een andere mindset van credit managers. Download onze paper “Het overwinnen van innovatie-obstakels als Credit Manager” en ontdek hoe je om kunt gaan met het veranderende speelveld.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sharomy Autar

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet Belgium N.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor