De impact van Dirty Data – de feiten op een rij

Sharomy Autar
6 juli 2020 - Leestijd 5 minuten

Big data, we kunnen er niet meer omheen. We creëren wereldwijd samen ongeveer 2.5 triljoen gigabytes data per dag. En dat aantal blijft groeien. Als we het onderzoek van Forbes mogen geloven, dan zitten we met maar liefst 150 biljoen gigabytes aan data in het jaar 2025. De data industrie wordt hiermee alleen nog maar groter.

We kunnen de groeiende big data markt nu echt niet langer negeren en worden bijna verplicht om iets met data te gaan doen. Meer dan 50% van de bedrijven gelooft dat ze door het juist inzetten van hun data betere business kunnen verkrijgen, maar stelt ook hier nog geen strategie voor te hebben. Dit is jammer, want concurrenten die dit wel doen, blijven zo voorlopen en terrein winnen.

Hoewel 95% van het bedrijfsleven de noodzaak inziet van het aanpakken van vervuilde data, lijkt dit meteen ook de grootste drempel te zijn om ermee aan de slag te gaan. Dat terwijl vervuilde data niet alleen een hele hoop geld kost, je laat er ook kansen door liggen.

Waardoor wordt dirty data veroorzaakt?

Mensen maken nu eenmaal fouten

Wij mensen zien onszelf niet graag als oorzaak van een probleem. Toch blijkt ‘human error’ de grootste boosdoener binnen de oorzaken van dirty data – ofwel vervuilde data. We zien dat hoe minder er geautomatiseerd is, hoe meer fouten er worden gemaakt.

Onduidelijke of überhaupt geen strategie en procedure

Naast human error, wordt het ontbreken van een duidelijke strategie, goede procedures en heldere communicatie gezien als oorzaak van vervuilde data. Ook de integraties met andere systemen zijn niet altijd op orde, waardoor je bijvoorbeeld verschillen krijgt tussen databases. Eerder beschreven we in onze blog wat het voordeel is van gekoppelde data die door je hele organisatie stroomt. Heb je dit niet, dan bestaat de kans dat de data in elk systeem verschillend is. Dat zorgt natuurlijk voor een groot data probleem.

Invoeren kost tijd en leidt af van kerntaken

Het verkeerd of onvolledig invoeren van data komt vaak niet uit onwil. Handmatig data invoeren kost tijd. En tijd is niet alleen geld, maar vaak heb je als bijvoorbeeld sales professional het idee dat je jouw tijd nu eenmaal beter kunt besteden. Een tijdrovende taak als data invoeren, staat je in de weg van jouw doelen en andere werkzaamheden. Meer dan 30% van de sales professionals meldt dat zij per dag minimaal een uur bezig zijn met het invoeren van data. Een grote irritatie hierin is dat de gegevens niet altijd voorhanden zijn, waardoor er dus fouten ontstaan of nog erger: velden leeg worden gelaten.

In ons whitepaper ‘Data Detox: Raak je overtollige data kilo’s kwijt & breng je informatiestrategie in shape’ lees je hoe je een eerste data detox aanpakt in 5 eenvoudige stappen.

Help, mijn data is een puinhoop.

Je raadt het al: men ontdekt pas dat hun data vervuild is op de cruciale momenten. Stel, je bent aan de telefoon met een klant en de klant moet jou erop wijzen dat de informatie die je over hem noemt niet juist is. Het klinkt bizar, maar uit onderzoek blijkt dat maar liefst 57% van de datafouten op deze manier ontdekt werden. Ai, dat is pijnlijk voor je reputatie en niet bepaald de beste ervaring voor de klant.

Gelukkig is er hoop. Je kunt zo ongeveer tien procent van de kosten terugwinnen en ook nog eens tien procent extra winst behalen. Hoe? Door een data detox, ofwel een grote schoonmaak voor je data uit te voeren.

Een dergelijke data detox uitvoeren, betekent het einde van je verspilde resources en gemiste saleskansen. Bijkomende positieve gevolgen van het op orde krijgen van verbeterd datamanagement zijn bijvoorbeeld een efficiëntere samenwerking tussen verschillende teams. Dit leidt weer tot een verhoging van de productiviteit en een betere klantervaring. Hoe meer handmatige checks en tijdrovende data invoer, hoe groter de impact van zo een data detox is.

Neem bijvoorbeeld een grote financiële instelling waar wij mee samenwerken. Door de grote hoeveelheid controles die door verschillende afdelingen werd uitgevoerd, duurde het onboarden van een klant lang en was de kostprijs hiervan torenhoog. Voordat zij de data detox uitvoerde, kostte dit liefst 16.000 euro per klant. Ze hebben deze kosten gelukkig flink naar beneden weten te halen.

In ons whitepaper ‘Data Detox: Raak je overtollige data kilo’s kwijt & breng je informatiestrategie in shape’ lees je hoe je een eerste data detox aanpakt in 5 eenvoudige stappen. Dit is dé oplossing die jouw master data probleem bij de kern aanpakt. Van de data policies en data governance tot het inrichten van jouw systemen, het komt allemaal aan bod.

Na een data detox heb jij weer vertrouwen in jouw data. Door een vooruitstrevend databeleid, ben je in-control over hoe je jouw bedrijfsinformatie managet, koppelt en monitort. Je weet dat de cijfers van je eindejaarsrapport kloppen. Je bent er zeker van dat je kunt vertrouwen op prognoses die gebaseerd zijn op salesresultaten en ook niet onbelangrijk: als de klant belt, kan je binnen no-time de meest accurate en recente gegevens vinden. Kortom: Minder kosten, een betere reputatie, hogere klanttevredenheid en meer winst zijn het nieuwe normaal voor jou.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor