Het potentieel van data voor je business is immens. Tegelijk kan het ook kopzorgen opleveren: dubbele records, geรฏsoleerde datasiloโs, records van klanten die verschillen tussen systemen, noem maar op. Om dit soort problemen tegen te gaan, moet je data door de organisatie kunnen stromen. Met een Data-as-a-Service-oplossing vloeit geverifieerde data over je zakelijke relaties van een externe database in jouw systemen รฉn tussen je systemen onderling.
Bevindt belangrijke data over je zakelijke relaties zich op meer dan รฉรฉn plek? Heb je meerdere manieren om data over nieuwe bedrijven of contactpersonen toe te voegen? Weet je niet precies wie je topklanten zijn of hoe je presteert in bepaalde regioโs? Is je data niet altijd even betrouwbaar? Bevatten rapportages van verschillende afdelingen onderlinge tegenstrijdigheden?
Grote kans dat je een master data-probleem hebt wanneer je meerdere vragen met ja hebt beantwoord. De oplossing van dit probleem ligt in master data. Zie dat als een soort gemeenschappelijke taal voor je hele bedrijf, die door verschillende systemen, applicaties en afdelingen wordt begrepen.
Mobiliteit van data: voorwaarde voor succes
Met master data wordt je meest cruciale bedrijfsinformatie uit verschillende systemen en processen samengebracht tot รฉรฉn gestructureerde informatiebron. Zo kunnen systemen met elkaar communiceren, schep je structuur in de chaos en sla je een brug tussen afdelingen en hun informatiebronnen.
โOm waarde te hebbenโ, aldus datafilosoof Scott Taylor, โmoet master data door je organisatie stromen: tussen systemen, processen en handelspartners. Hoe sneller data beweegt, hoe beter je kunt reageren, voorspellen en anticiperen. Sterker nog: het succes of falen van je business is afhankelijk van de mobiliteit van data.โ
Jouw data 24/7 schoon, verrijkt en up-to-date
De hamvraag: hoe laat je master data stromen? Data-as-a-Service zet data over je zakelijke relaties op een gemakkelijke en effectieve manier in beweging. Ten eerste zorg je ervoor dat gegevens over je klanten, leveranciers en prospects feilloos bewegen binnen je onderneming. Bovendien stream je geverifieerde data en inzichten uit de database van Dun & Bradstreet (D&B) real-time in je systemen en applicaties.
Hoe dat werkt? Dankzij het D-U-N-S-nummer als verbindende schakel. Deze unieke 9-cijferige identificatienummers refereren aan รฉรฉn bedrijfsentiteit.
Daardoor kun je bedrijfsrecords in je verschillende databases aan elkaar knopen, wat resulteert in consistentie tussen de master records van je zakelijke relaties. En door je databases te koppelen met die van Dun & Bradstreet, wordt de data over deze relaties automatisch en 24/7 opgeschoond en verrijkt. Incomplete bedrijfsprofielen worden bijvoorbeeld gecompleteerd en extra dataelementen zoals demografische informatie, branchecodes, contactgegevens en concernstructuren toegevoegd.
Voordelen van verbonden data
Als de data over je zakelijke relaties vrij stroomt tussen je systemen en de D&B-database, kun je profiteren van deze voordelen:
- Volledige(re) bedrijfsprofielen.
- Eรฉn betrouwbaar beeld van je zakelijke relaties binnen de hele onderneming.
- Geen gegevens die blijven hangen in datasiloโs van aparte afdelingen.
- Betere samenwerking tussen afdelingen.
- Superieure business intelligence en accuratere rapportages.
En, zoals we uitleggen in onze whitepaper โExterne bedrijfsinformatie: groei en bespaar door onbekende dataparelsโ, uit zich dat in een hoop concrete toepassingen. Bijvoorbeeld op het vlak van marketing, sales, compliance, debiteurenbeheer en supply chain management.
Verbonden data: zo profiteren marketing en sales
De afdelingen marketing en sales plukken de meeste vruchten van accurate, volledige en up-to-date data over klanten en prospects. En dus van het koppelen van eigen datasets aan andere.
Gegevens over bedrijven, contactpersonen, producten, markten: marketeers en salesmedewerkers werken non-stop met enorme bergen data. Een foutje is dan snel gemaakt. Denk aan bedrijfsinformatie die niet wordt overgeheveld van een notitieboekje naar het CRM. Bestaande klanten die worden behandeld als onbekende prospects. Of twee salesmensen die, zonder dat ze het doorhebben, werken met verschillende vestigingen van hetzelfde bedrijf omdat ze de bedrijfsnaam anders hebben ingevoerd in het systeem.
Door het CRM te koppelen aan de database van Dun & Bradstreet โ en daarmee dus tevens aan andere business-systemen โ wordt data over klanten en prospects automatisch aan elkaar geknoopt, opgeschoond en verrijkt. Zo krijg je bijvoorbeeld completere bedrijfsprofielen, verstuur je op het juiste moment relevante berichten aan decision makers en werkt marketing effectiever samen met sales door informatie te delen.
Een รฉchte business boost
Marketing en sales, zo is vaak te horen, profiteren het meest van mobiliteit van data over zakelijke relaties. Maar in feite kan iedere afdeling er de nodige slaatjes uit slaan. Zorg jij dat de data over je klanten, leveranciers en prospects kan stromen tussen afdelingen en siloโs? Dan krijgt jullie hele business een รฉchte boost.