Iedereen op kantoor gebruikt en verwerkt data. De hele dag door. In veel gevallen zijn we ons daar echter niet van bewust en denken we bij data vooral aan ITโers die โbijzondereโ dingen doen met enen en nullen. Als je echter door het rookgordijn van IT-vocabulaire heen prikt en snapt hoe data โechtโ werkt en is er ook als โnormaalโ bedrijfspersoneel meer dan genoeg wat je kunt doen om optimaal gebruik te kunnen maken van je data. De beste tips op een rij:
1. Data engineering voor dummies (maak je eigen data)
รรฉn plus รฉรฉn is drie. Niet echt kloppend voor de echte wereld, maar wel binnen data. Pak รฉรฉn stuk data, combineer die met nog een stuk data en vervolgens heb je drie stukken data. De twee originelen, plus de nieuwe die je daarmee gemaakt hebt. Dit klinkt moeilijker dan het in werkelijkheid is. Om een voorbeeld te geven:
Stel je weet aan de ene kant de naam van al je klanten. En je hebt daarnaast een veld met de jaarlijkse omzet van al je klanten. Dan kun je die data samen gebruiken om een nieuw dataveld te vullen met bijvoorbeeld vier categorieรซn bedrijven. Eentje met alle kleine bedrijven (tot omzet X) en dan verder tot alle grootste klanten (vanaf omzet X).
Het grote voordeel hiervan is dat je op basis van alleen het bedrag van de omzet lastig bedrijven kunt indelen in groepen. Door ze standaard te koppelen aan een categorie gaat dit veel makkelijker. Dit soort simpele data engineering maakt het mogelijk om met data te werken die je niet direct tot je beschikking hebt, maar op indirecte wijze wel kunt vormgeven.
2. Segmenteren kun je leren
Het belangrijkste doel van dit soort data is vaak segmenteren: het kunnen verdelen van je klanten of contacten in bepaalde groepen. Dit is voor iedereen belangrijk, of je nu voor marketing, sales, financiรซn of service werkt. Nog handiger is om dit soort categorieรซn bedrijfsbreed door te voeren. Vaak gebeurt dit natuurlijk al met alle verschillende soorten producten of diensten die een bedrijf levert. Je kunt die zien als de verticale banen in een raster. Segmenteren wordt echter pas echt krachtig als je daar nog andere segmentaties naast kunt zetten: de horizontale banen.
Met alleen de verticale categorieรซn heb je vier segmenten. Met de vier andere erbij heb je er ineens zestien tot je beschikking.
2. Maak gebruik van externe data
Door slim data samen te voegen en segmenten te maken, haal je al heel veel meer uit je data. Tegelijkertijd vraag je jezelf nu af hoe je de jaarlijkse omzet van je klanten achterhaald. Het makkelijkste is uiteraard om dat gewoon uit te vragen. Voeg een veld toe aan je formulier op de website en voilร .
Toch zijn er maar weinig bedrijven die dit zo doen. Hoe minder velden je namelijk gebruikt in een formulier, hoe groter de kans dat iemand het formulier invult. En dan laat je liever alles weg wat niet persรฉ nodig is. Laat staan dat je ze vraagt naar hun kredietstatus, of vraagt of hun bedrijf wel of niet op een sanctielijst staat.
Om hier toch achter te komen kun je gebruik maken van externe partijen om jouw data te verrijken. Met een API vanuit het formulier of de database kun je dan jouw klantgegevens aanhouden tegen de gegevens die een externe partij heeft over die klant. Op die manier kun je met beperkte gegevens toch vrij complete data krijgen en daar vervolgens je voordeel mee doen. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder, of neem hieronder contact met ons op.