De prijs van je vervuilde data(huis)

Joรซl van Vugt
20 juni 2023 - Leestijd 6 minuten

En waarom schoonmaken รฉcht nodig is

Iedereen kent het wel: het steeds maar bezig blijven met het huishouden. Stofzuigen, afwassen, wassen, afstoffen. Soms is het je allemaal even te veel. โ€˜Eรฉn keertje overslaanโ€™ denk je dan na een lange week werken. En de week erop โ€˜Het valt best mee, nog รฉรฉn weekje en dan begin ik echtโ€™. Te lang deze gedachtegang volhouden en stapje voor stapje vervuilt je huis zonder dat je het echt door hebt. Laat nu net hetzelfde gelden voor je data(huis). 

De prijs van je vervuilde data(huis)

CRM

Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig een CRM-systeem waarin alle belangrijke klantdata veilig opgeborgen zit. Als je het visueel maakt is de CRM de aorta van je bedrijf. Vrijwel alle afdelingen werken ermee. Van marketing, tot sales, tot Customer Succes en Service. Probeer je eens voor te stellen hoe een werkdag er zonder CRM uit zou zien. Waarschijnlijk niet bijzonder productief.  

Hoewel je CRM dus enorm belangrijk is voor je bedrijf, is het tegelijkertijd bijzonder hoe weinig aandacht er vaak is voor het onderhoud van deze berg data. Om terug te komen op het verhaal van het huishouden; waarschijnlijk hebben veel mensen het niet eens door dat ze in een zwaar vervuilde database zitten te werken. Totdat het dus te laat is.  

Opruimen: Hoe verbeter ik mijn datakwaliteit?

Wanneer is vuil echt te vuil? 

Vervuilde data is zoals het stof in je huis. Je kunt er prima mee leven, hoewel je misschien wat vaker moet niesen van al dat rondslingerende stof. Maar wanneer bereik je het punt dat het niet meer okรฉ is? Wanneer komt de dag dat je jouw huis binnen loopt en ineens beseft dat je huis een zwijnenstal is en even schoonmaken echt geen overbodige luxe is?

De grap is dat hier geen antwoord op mogelijk is. Als je het geluk hebt om met een partner samen te wonen zal je dit ongetwijfeld herkennen. Op het moment dat jij het te vuil vindt, is er voor de ander geen vuiltje aan de lucht. Of andersom. Vuilheid is een kwestie van smaak.  

De kosten van vervuilde data

Datavervuiling in een CRM-systeem is in wezen niet veel anders dan een vervuild huis, maar dan eentje waarbij het opruimen iets gecompliceerder is dan het erbij pakken van de stofzuiger. De risicoโ€™s van vervuilde data zijn namelijk aanzienlijk. Jaarlijks verandert namelijk 30% tot 40% van de gegevens in jouw database. Bedrijven verhuizen, fuseren of veranderen van naam en contactpersonen veranderen van baan.  

Maar de grootste vervuiling ontstaat door je eigen personeel. Doordat iedereen vrije toegang heeft tot dezelfde data en dat zelf kan veranderen, is het niet moeilijk om te bedenken dat er snel en veel fouten ontstaan door data die verkeerd, overbodig of juist helemaal niet wordt ingevoerd. En door fouten in de data ontstaan vervolgens miscommunicaties en blijft vooral heel veel potentie voor onder andere up- en cross-sell onbenut. Hoeveel dat kost? 12,9 miljoen dollar per bedrijf, per jaar. En dat is een gemiddelde volgens Gartner.  

Op het moment dat vervuiling namelijk niet op tijd wordt aangepakt, stijgen zowel de gemiste opbrengsten, als de kosten om de database weer op orde te krijgen aanzienlijk door. 

Een kwestie van mentaliteit

Wanneer is te vuil echt te vuil? Dat is dus een kwestie van smaak. Als je slim bent laat je het daar sowieso niet op aan komen en haal je regelmatig de stofzuiger tevoorschijn om รผberhaupt te voorkomen dat je huis te vies wordt. Diezelfde simpele mentaliteit is ook als het gaat om je data zeer aan te raden.  

Dan rest natuurlijk de grote vraag wat dan het stofzuiger equivalent is voor het schoonhouden van data? Het antwoord: schone data uit een externe bron die automatisch jouw vervuilde data corrigeert. Wil je weten hoe dat werkt? Klik dan hier. Of neem contact met ons op.  

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen รฉรฉn werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
Belgiรซ(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kiloโ€™s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 paginaโ€™s, 0,4 MB
Data Detox

Een free trial van รฉรฉn van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor