Hoe je als bedrijf kunt groeien in onzekere tijden

Henrica Westhoeve
30 maart 2023 - Leestijd 3 minuten

Na de coronapandemie, de Rusland-Oekraïne oorlog, de energiecrisis en stijgende grondstofprijzen lijken de economisch onzekere tijden nog niet voorbij. Recentelijk moest de eerste bank in de Verenigde Staten het ontgelden en we staan hoogstwaarschijnlijk aan de vooravond van een nieuwe economische crisis. Als consument, maar zeker ook als bedrijf gaan we de komende maanden een spannende tijd tegemoet. Hoe kun je ondanks die onzekerheid toch groeien? Dun & Bradstreet deed onderzoek.

data blokjes stapelen - Altares

Veerkracht en data

Veerkracht, in mooiere Engelse termen resilience genoemd, blijkt het sleutelwoord te zijn. Zo bleek uit een onderzoek dat Dun & Badstreet onder ruim 3300 decision makers wereldwijd deed. Om deze veerkracht te hebben is inzicht in je organisatie hebben het belangrijkste. Data is hierin het fundamentele onderdeel om je bedrijf op alle niveaus goed te kunnen begrijpen. 77% van de respondenten is van mening dat data een cruciale rol speelt om deze onzekere tijden te overleven. Data wordt niet alleen gebruikt als een manier om risico’s te verminderen, maar ook om proactief de omzet te verhogen, aldus 37% van de respondenten.

Ondanks dat een groot aantal respondenten inziet dat data cruciaal is, heeft een nog groter deel (80%) moeite om met de data om te gaan. Denk dan aan de vele soorten data die er zijn, maar ook de grote hoeveelheid waar bedrijven dagelijks mee moeten werken. Door de grote groei van de hoeveelheid data waar bedrijven mee te maken hebben, is dat niet verrassend. Hierin speelt Master Data Management een grote rol. MDM is steeds belangrijker aan het worden om met deze toenemende datastromen om te gaan. Door een consistente MDM-strategie toe te passen wordt je data uniform, up-to-date, en vooral accuraat.

Lees ook: Wat is Master Data Management en hoe werkt het?

Uitdagingen en bedreigingen

Decision makers maken zich vooral zorgen over de stijgende energieprijzen en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan (43%). Als je kijkt naar sectoren zoals retail en maakindustrie, dan stijgt dit percentage verder naar zelfs 55% en 53%. Landelijk lopen deze percentages nog verder uiteen. Zo zien we dat in de Verenigde Staten de zorgen om de energieprijzen erg laag zijn (27%), maar is dit in landen zoals Polen erg hoog met ruim 60%. Dit is een voorbeeld van geopolitiek. Polen, net als Nederland, België en andere landen, importeerde tot vorig jaar veel gas uit Rusland, omdat er nauwelijks tot geen gaswinning in eigen land plaatsvind. Iets dat in de Verenigde Staten niet speelt.

Los van uitdagingen van buitenaf, zoals stijgende prijzen, zijn er intern ook veel uitdagingen waar bedrijven mee worstelen. Zo zorgen de toenemende datastromen voor uitdagingen om de datakwaliteit te waarborgen of data up-to-date te houden, maar neemt ook de angst bij 37% van de decision makers toe voor datalekken en cyberaanvallen.

Download: Het volledige rapport (English): Increasing Business Resilience

Datagedreven veerkracht

Zoals eerder te lezen was zijn er veel factoren waar je als bedrijf niet veel aan kunt doen. Daarom is het in deze tijden des te belangrijker om te focussen op hetgeen waar je als bedrijf wel wat mee kan. Tijdens het onderzoek bleek dat meer dan een kwart van de respondenten geloven dat de kwaliteit van hun data de grootste invloed heeft op hun mogelijkheid om veerkracht te behouden of te versterken in de komende drie jaar. Denk bijvoorbeeld aan het optimaal gebruiken van bestaande data om je klantenservice te verbeteren of processen te automatiseren en te versnellen.

Samenvattend is het duidelijk dat de stijgende prijzen een bedreiging vormen voor bedrijven. En terwijl het duidelijk is dat leaders wereldwijd de cruciale rol inzien van data, worstelen vele met de datakwaliteit.  32% van de leiders zegt het een uitdaging te vinden om het volledige potentieel van hun data te benutten terwijl 23% onzeker is over de manier waarop maximale waarde uit hun bedrijfsgegevens te halen. Uit het onderzoek blijkt dat Master Data Management de helpende hand kan bieden voor de benodigde veerkracht de komende jaren om te kunnen groeien als bedrijf.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor