Zes datatrends die we in 2023 gaan zien

Henrica Westhoeve
1 februari 2023 - Leestijd 6 minuten

Bedrijven staan in 2023 opnieuw voor een uitdagend jaar door aanhoudende trage economische groei, toegenomen complexe regelgeving en stijgende bedrijfskosten. Een van de meest effectieve manieren om veerkracht in bedrijven op te bouwen is om proactief en voorbereid te zijn op een onvoorspelbare omgeving. Data en analytics kunnen bedrijven niet alleen helpen bij het beheren en beperken van risico’s, maar ook bij het identificeren van kansen om zich aan te passen en te groeien.
Van het belang van kwaliteit boven kwantiteit van data, tot een grotere focus op dataprivacy en governance: zes datavoorspellingen voor 2023.

Graphic Data Trends

1.Kwalitatief sterke data wordt van vitaal belang in de wereld van ‘eerste keren’

Als het erom gaat het maximale uit gegevens te halen, moeten bedrijven zich richten op kwaliteit boven kwantiteit. Het gebruik van gegevens van lage kwaliteit of ongeschikte gegevens kan meer kwaad dan goed doen. De kracht van de waardevolle gegevens die een organisatie bezit kunnen verwateren en maken het moeilijk om echte waarde af te leiden. Toch blijkt dat het “opschonen” van deze gegevens en zorgen dat de datacloud van een organisatie up-to-date is een belangrijke zakelijke uitdaging.


Daarom is het belangrijk om een team te hebben dat verantwoordelijk is voor het op orde houden van het datageheugen van een bedrijf. Hoewel technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) de last kunnen verlichten, is menselijk, deskundig toezicht nodig om ervoor te zorgen dat er geen fouten worden gemaakt. In een wereld waarin we zoveel ‘firsts’ beleven (klimaatcrisis, pandemie, ongekende wereldwijde supply chain-uitdagingen), en waarin AI vaak leert van gebeurtenissen uit het verleden om toekomstige uitkomsten te helpen voorspellen, is makkelijk te zien waar het probleem ligt. Voor AI zijn nu duidelijk andere gegevens en analyses nodig om een onzekere toekomst te leren begrijpen.

2. Regelgeving rondom dataregulering neemt toe

De regelgeving inzake privacy en governance van gegevens zal alleen maar toenemen. Bedrijven zullen hun gegevens en analytische methoden moeten beheren op een nieuwe manier. Er moet voor gezorgd worden dat deze data juist wordt beheerd en gebruikt om zo in overeenstemming met de huidige regelgeving te blijven, maar ook op een manier die rekening houdt met een snel ontwikkelend landschap van regelgeving. Toezichthouders en wetgevers over de hele wereld richten zich niet alleen op privacy, maar ook op de locatie van gegevens, ethisch gebruik van gegevens en AI, grensoverschrijdende gegevensoverdracht en verklaarbaarheid van methoden.

3. Bedrijven zullen meer moeten doen met minder door financiële beperkingen

Nu sommige markten wereldwijd in een recessie terechtkomen, zullen bedrijven de financiële gevolgen daarvan voelen. Effectief en efficiënt gebruik van gegevens en automatisering wordt daarom essentieel voor bedrijven om hun activiteiten te stroomlijnen en teams te helpen sneller slimmere beslissingen te nemen. Gegevens komen niet alleen de planningsafdelingen ten goede, maar helpen ook het verkoopteam, het marketingteam en uiteindelijk de C-levels om effectiever en holistischer te werken. Veerkracht, vooral in tijden van grote stress, wordt gevoed door het hebben van de juiste informatie om beslissingen te nemen om in tijden van stress stand te houden en in de toekomst snel te herstellen.

Lees ook: 6 FAQ’s over de impact van data in tijden van economische onzekerheid

Gegevens kunnen en moeten worden gebruikt om te helpen bij een robuuste financiële planning. Het wordt namelijker belangrijker dan ooit om te weten of klanten op tijd zullen betalen en of leveranciers op tijd kunnen leveren. Stress ligt meestal bij partijen die niet direct met elkaar in contact staan.

Wat verkoopteams betreft, zullen gegevens helpen om bestaande, trouwe klanten te behouden door inzicht te krijgen in de beste tijdstippen en contactmomenten om de tevredenheid te behouden, en om veranderende behoeften van klanten te begrijpen en te voorspellen, terwijl ze nieuwe prospects identificeren om een sterke verkooppijplijn op te bouwen.

Ontdek: Vind meer klanten zoals je beste klanten met Market Insight

4. Om de ROI (return on investment) van data te waarborgen, heb je data van excellente kwaliteit nodig

Om de meest doeltreffende beslissingen te kunnen nemen, moeten bedrijven hun systemen voeden met gegevens van hoge kwaliteit, die nauwkeurig en actueel zijn én geschikt voor het beoogde doel. Maar te vaak zijn gegevens oud, onvolledig of afkomstig van één enkele, mogelijk bevooroordeelde bron. Het gezegde “slechte gegevens er in, slechte beslissingen er uit” is waar. Met de juiste kwaliteitsgegevens beschikken bedrijven over informatie die hen kan helpen door turbulente tijden te navigeren.

Om ervoor te zorgen dat een bedrijf het meeste uit zijn gegevens haalt, moeten die gegevens worden opgeschoond, gevalideerd, samengevoegd, verrijkt en gekoppeld tot één volledig en accuraat beeld. Bedrijven zullen moeten nadenken over de gegevens die ze opnemen en evalueren of die gegevens geschikt zijn om in hun behoeften te voorzien en strategische beslissingen te ondersteunen.

5. Bedrijven zullen hun strategieën voortdurend moeten herzien

Bedrijven zullen hun datastrategie voortdurend moeten herzien en testen. Een datastrategie die in 2021 of zelfs 2022 werkte, is in 2023 misschien niet meer geschikt. Voortdurende tests en uitdagingen zullen een bedrijf in staat stellen een datastrategie te implementeren die de behoeften van het bedrijf weerspiegelt, is ontworpen om uitdagingen en risico’s aan te pakken en kansen te identificeren.
Hoe lastig het ook is in moeilijke tijden, een bedrijf moet zijn blik op de toekomst gericht houden om ‘match fit’ te zijn voor wanneer de wereld uit de huidige situatie komt. Als er druk is om minder uit te geven, zullen bedrijven slimmer moeten uitgeven. Wees flexibel en toekomstgericht.

6. Bedrijven kunnen het in 2023 niet alleen als het gaat om data


Bedrijven moeten zich omringen met experts die waarde aan tafel brengen, vooral via nieuwe data-inzichten. Met de juiste partners kunnen bedrijven een robuuste datastrategie opzetten en uitvoeren om een veerkrachtig bedrijf op te bouwen.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor