56% van de Belgische ondernemers betaalde facturen te laat

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 22 juni 2023

Persberichten

Brussel, 22 juni 2023 – 56% van de Belgische ondernemingen betaalde haar facturen in 2022 niet op tijd. Dat blijkt uit cijfers van bedrijfsdataexpert Altares Dun & Bradstreet. In Noord-Europa betaalden alleen de Engelse (57.2%) en Ierse bedrijven (66%) minder rekeningen binnen de overeengekomen betaaltermijn. België staat daarmee in de top drie laatbetalers in het rapport van Altares Dun & Bradstreet.

Belgische bedrijven veranderden hun betaalgedrag amper in 2022. Een jaar eerder betaalde ook 44% van de ondernemers netjes op tijd. Er is wel een licht verschil zichtbaar met 2019: toen betaalden nog maar 40% van de ondernemers binnen de afgesproken termijn.

Grote ondernemers betalen later

Altares Dun & Bradstreet bekeek in haar analyse ook of de grootte van een onderneming invloed had op het betaalbedrag. De data laten zien dat slechts 18.8% van de grote bedrijven in het laatste kwartaal van 2022 de facturen op tijd betaalde. De kleinste ondernemingen (45.2% op tijd), kleine (39.2%) en middelgrote ondernemingen (33.3%) deden het net iets beter.

Financiële- en dienstensector op kop

Betaaltrends verschilden vorig jaar ook nog eens per sector. De financiële sector is koploper, met 52.4% ondernemers die binnen de betaaltermijn bleven. Op de tweede plaats volgt de dienstensector, waar 49.5% op tijd was. Vergelijken we hier Q4 2021 met Q4 2022, is dat zelfs een daling van 8%. De landbouw-bosbouw-jacht en visserij sluit de top drie snelste betalers in 2022 af met 49.1%.

Betalingen in de mijnindustrie (34.6%) en transport (35.8%) verliepen minder vlot. Ook in de maakindustrie zagen leveranciers de betaaltermijn als uitdaging, met slechts 37.2% dat op tijd was.

Barry de Goeij, Data Scientist bij Altares Dun & Bradstreet: “Grote bedrijven konden traditioneel vaak langere betaaltermijnen bedingen bij hun leveranciers, zeker indien dit KMO-bedrijven betrof. De wetgeving terzake werd in februari 2022 nog verder aangescherpt, waarbij een aantal achterpoortjes om betaaltermijnen verder te laten oplopen, aangepakt werden. Dit betekent dat handelspartijen geen termijnen van meer dan 60 kalenderdagen meer contractueel mogen vastleggen. Macro- en micro-economische factoren hebben altijd invloed op het betaalgedrag bij ondernemers, maar ondanks de geldende regels is er voor veel bedrijven nog heel wat werk aan de winkel.”

Download hier de volledige studie.

Deel via social media

Michiel Scheepens

Marketing Leader Benelux

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor