Meer dan de helft Belgische facturen niet op tijd betaald

Leestijd 4 minuten | door Anne de Geus | 7 juli 2022

Persberichten

Brussel, 7 juli 2022 – Meer dan de helft (56%) van de Belgische facturen in het bedrijfsleven wordt niet op tijd betaald. Dat zegt bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet op basis van de eigen Payment Study* bij 183.600 bedrijven. De kleinste Belgische bedrijven betalen in 46.9 procent van de gevallen ‘op tijd’. Bij de grootste ondernemingen is dat slechts 12.4 procent.

Altares Dun & Bradstreet deed onderzoek naar zakelijke betalingen in 14 Europese landen. Denemarken is de beste leerling van de klas: daar int 90 procent van de bedrijven op tijd zijn facturen. In Ierland wachten ondernemers het langst op hun geld. Daar betaalt nog geen derde (32.7 procent) van de bedrijven binnen de afgesproken termijn.

Derde stijger

Van de 14 onderzochte landen staat België in de top drie van bedrijven die het snelst vooruitgaan op vlak van betaalbedrag. In 2019 betaalde 39.8 procent van de bedrijven op tijd – 4.2 procent minder dan nu. Vooraan in het lijstje staat buurland Nederland met een stijging van 5 procent. Toch kan het nog altijd beter: een kwart (25.8%) betaalt daar nog steeds te laat.

Grote en kleine ondernemingen

Er is op Europese schaal een groot verschil merkbaar tussen het betaalgedrag van grote, kleine en micro ondernemingen. De grote Belgische ondernemers overschrijden het vaakst de betaaltermijn, slechts 12.4 procent van deze vallen binnen de termijn. Microbedrijven liggen dan weer op kop, daar betaalt bijna de helft (46.9%) haar factuur mooi op tijd. Bij kleine bedrijven komt dat neer op zo’n vier op tien (36.7%). Ter vergelijking: in koploper Denemarken is dat nog altijd 90 procent.

Joris Peeters, Chief Data Scientist bij Altares Dun & Bradstreet: “Grote bedrijven dwingen vaak langere betaaltermijnen af en staan in een machtspositie waarin ze beter met een overtreding wegkomen. Toch zou de hele economie er baat bij hebben als ook zij zich zonder uitzondering aan de betalingsafspraken houden. Dit verbetert de liquiditeitspositie van het bedrijfsleven en dat zorgt over het algemeen voor méér investeringen.”

Lees hier het hele rapport.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor