Zombiebedrijven profiteren amper van NOW

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 3 mei, 2021

Persberichten

Uit een analyse van Altares Dun & Bradstreet onder 93.000 bedrijven die steun kregen via de NOW-regeling, blijkt dat de meest actieve organisaties relatief gezien ook de meeste NOW-steun hebben ontvangen. Het zijn dus niet de ‘zombiebedrijven’ die achteroverleunend profiteren van steun.

Rotterdam, 3 mei 2021 – Het zijn de meest actieve organisaties die relatief gezien ook de meeste NOW-steun ontvangen. Van alle NOW-ontvangers is 83 procent gemiddeld tot zeer actief, als het bijvoorbeeld gaat om het sturen van facturen en betalen van rekeningen. Dit blijkt uit een analyse van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet van de ruim 93.000 bedrijven die steun kregen via Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). De minst actieve organisaties ontvangen ook de minste steun. Het zijn dus niet de ‘zombiebedrijven’ die achteroverleunend profiteren van steun.

Mkb grootste afnemer

Naarmate het aantal medewerkers toeneemt vragen percentueel meer organisaties NOW aan, met een piek bij bedrijven met 21 tot 101 medewerkers: 34 procent daarvan ontvangt NOW-steun. De steun komt dus vooral bij het mkb terecht. Organisaties met meer dan honderd medewerkers redden het beter zonder de noodmaatregel.

Financieel gezonde bedrijven

Altares Dun & Bradstreet voorziet bedrijven van een kredietrating , waarbij het cijfer 1 de beste en 4 de slechtste rating is. Uit een analyse van deze ratings blijkt dat verreweg de meeste organisaties die NOW-steun toegekend krijgen op 1 januari 2020 financieel gezond waren. 17 procent had zelfs de hoogste Dun & Bradstreet rating 1 en vijftig procent had rating 2. Slechts 6 procent van alle 93.085 organisaties die NOW ontvangen, hadden op die datum de laagste rating 4, dit betreft 11,5 procent van alle Nederlandse organisaties met die rating. Bovendien zijn de meeste NOW-ontvangers stipte betalers, zo was 99 procent van de NOW-ontvangers al zeker 36 maanden niet betrokken bij een incassotraject.

Joris Peeters, Chief Data Scientist & Strategic Consultant bij Altares Dun & Bradstreet: “In de media werd veelvuldig aangehaald dat ‘zombiebedrijven’ profiteren van de NOW-steun. Uit onze analyse blijkt dit niet het geval te zijn, slechts een klein deel van de bedrijven die de steun ontvangt is weinig actief. De bedrijven die de NOW ontvangen zijn juist bedrijven die tot voor de coronacrisis financieel gezond waren, met een hoge rating en zonder incassoprojecten. Met name het mkb is hard geraakt in de crisis en dat zien we in de cijfers terug. Volgens onze analyse komt de steun op de juiste plekken terecht en helpt dit hopelijk om de economie draaiende te houden.”

Over onderzoek

De bedrijven die Nederlandse overheidssteun hebben ontvangen zijn bij naam bekend. 137.155 bedrijven hebben bij het eerste pakket aan steunmaatregelen (NOW1) financiële hulp ontvangen, en 63.629 bedrijven bij de tweede ronde (NOW2). De overheid verstrekt de naam en de vestigingsplaats van deze 200.784 organisaties, meer informatie deelt ze niet. Dat was de input voor onze analisten.

Die lange lijst hebben we naast onze rijk gevulde database gehouden, en gekeken welke bedrijven met zekerheid overeenkwamen. Er vielen bedrijven af die dubbel in de gepubliceerde lijsten van de overheid stonden, omdat ze zowel NOW1 als NOW2 hebben ontvangen. Er vielen bedrijven af waarvan we niet met zekerheid een overeenkomst konden vaststellen met onze database, bijvoorbeeld bij een bedrijf als ‘Jansens’ uit Amsterdam. En er vielen bedrijven af die niet op 1 januari 2020 in onze database voorkwamen, bijvoorbeeld omdat ze daarna pas zijn gestart.

Zo bleven er 93.085 bedrijven over die overheidssteun hebben ontvangen én waarvan we financiële data bezitten gedateerd op 1 januari 2020. We kiezen bewust die datum, omdat de uitbraak van COVID-19 toen nog geen invloed had op de financiële positie van individuele organisaties. Deze data leert ons hoe de organisaties die uiteindelijk NOW-steun ontvingen, hun zaakjes voor elkaar hadden nog voordat de onvoorziene crisis losbarstte.

Lees hier het hele rapport

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor