Richt je op groei door een obsessie voor je klant te ontwikkelen. In een tijd waarin disruptie de norm is, moeten bedrijven nieuwe manieren vinden om competitief te blijven. Een โobsessie voor klantenโ is het begin van dat competitief voordeel. Door de toegang tot enorme hoeveelheden klantdata, is credit management het kanaal om te werken aan een obsessie voor klanten. Die obsessie stelt de klant centraal in de activiteiten, de strategie en het budget en zorgt voor een grotere kennis en betrokkenheid naar de klant toe. Bedrijven met zoโn doorgedreven focus op klanten, genereren hogere winsten, meer inkomsten en een betere cashflow, zo blijkt uit onderzoek van Forrester.
1. Verhoog de interne samenwerking
Verbreek de interne โhokjesstructuurโ werk samen. Het kredietteam heeft toegang tot inzichten in je organisatie die zorgen voor de duurzame groei van je bedrijf. Door samen te werken met andere afdelingen die zich focussen op groei, zoals sales bijvoorbeeld, kan het kredietteam de ideale klanten identificeren en nieuwe kansen blootleggen. Door samen te werken met de aankoopdienst, kan het kredietteam het risico en de kosten voor de leverancier verminderen en de betaaltermijnen normaliseren.
2. Zorg voor datagedreven dialoog
Data vormt het speerpunt van je groei. De kredietafdeling heeft de unieke kracht om zijn data in acties om te zetten en het bedrijf vooruit te stuwen. Het kredietteam kan met zijn toegang tot een grote hoeveelheid data nieuwe gesprekken stimuleren en doorlopend nieuwe groeimogelijkheden blootleggen. Om die nieuwe gesprekken te starten, moet de kredietafdeling data als het hart van zijn activiteiten, beslissingen en strategie beschouwen.
3. Maak gebruik van automatisering en technologie
Automatiseer zodat je groei niet stilvalt. Kredietprocessen kunnen exponentieel verbeteren door technologie en automatisering te implementeren. Gebruik maken van de juiste technologie kan de operationele kosten verlagen en nieuwe groeimogelijkheden bieden voor het kredietteam.