Laatbetalers en wanbetalers herkennen: let op deze 5 signalen

Sharomy Autar
17 juli 2020 - Leestijd 4 minuten

Een klant is te laat met het betalen van zijn factuur, het zal je niet onbekend voorkomen. In het beste geval kan dit worden opgelost met een herinnering. In het slechtste geval kunnen ze je helemaal niet betalen โ€“ wat natuurlijk gevolgen heeft voor jouw bedrijf.

hand met bankbiljetten in brand

Helaas is wanbetaling en laat-betaling een veel voorkomende gebeurtenis en worden zowel grote, als kleine bedrijven hierdoor getroffen. Voor een klein bedrijf kan een kredietverlies van 100.000 euro het hele bedrijf in gevaar brengen. Het kan leiden tot een veel lagere jaaromzet, of erger nog: tot het niet kunnen nakomen van eigen financiรซle verplichtingen. Voor een groter bedrijf heeft het misschien niet zoโ€™n enorme impact op de korte termijn, maar het kost uiteindelijk veel tijd en energie om het op te lossen, waardoor je eigen kosten soms vele malen groter zijn dan alleen het openstaande geldbedrag. En vaak dan bekruipt je de gedachte dat je dit vooraf graag beter had willen inschatten.

Weet wanneer je klant in slecht weer verkeert

Gelukkig zijn er signalen waardoor je laat- en wanbetalers op tijd kunt herkennen. Combineer de onderstaande checklist met D&B Credit om jouw bedrijf te beschermen.

Checklist: 5x zo herken en voorkom je wanbetalers

1. Een negatieve uitslag van de kredietcheck

Waarschijnlijk een open deur, maar zeker niet onbelangrijk om te vermelden in deze checklist. Doe altijd een kredietcheck voordat je gaat leveren. Bepaal of de financiรซle situatie van de klant sterk genoeg is om gedurende de looptijd van de dienstverlening te voldoen aan de (financiรซle)verplichtingen. En bespreek in dit voortraject de betaalafspraken. Heeft een klant een negatieve kredietbeoordeling? Besluit dan bijvoorbeeld alle te kiezen voor levering op vooruitbetaling.

2. Het bestuur verandert

Grote veranderingen in het hogere management, vooral in kleinere en middelgrote bedrijven, zijn belangrijk om op te volgen, omdat dit kan betekenen dat er iets niet in orde is. Als je een verandering in het bestuur detecteert, zoek dan uit wat de reden hiervan is alvorens je verder gaat met leveren.

3. De klant komt negatief in het nieuws

Imagoschade kan leiden tot financiรซle schade. Houd de media dus goed in de gaten en wees vooral alert als het negatieve nieuws gepaard gaat met een verandering in betaalgedrag.

4. De betalingen komen steeds langzamer binnen

Als een klant trager gaat betalen, zou dat een waarschuwingslampje moeten doen branden. Vaak is een veranderend betaalpatroon een voorteken van financiรซle tekorten. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat een klant meteen failliet gaat, maar latere betalingen zijn vaak een eerste signaal van toekomstige wanbetalingen.

Een verandering in het betaalpatroon van een klant is gelukkig goed te detecteren met de unieke betaalscore van Altares Dun & Bradstreet โ€“ ofwel de Paydexยฎ. De Paydexยฎ geeft een objectieve beoordeling van de snelheid waarmee een bedrijf haar facturen betaalt. Dankzij deze betaalscore kan je negatieve trends tijdig herkennen en de nodige preventieve maatregelen nemen om cashflow problemen te minimaliseren.

5. De kredietwaardigheid van de klant daalt plots

Het is vanzelfsprekend dat je de kredietwaardigheid van de klant checkt voordat je aan ze gaat leveren. Maar eigenlijk begint jouw risico dan pas echt. Als je klant eenmaal is toegevoegd aan je portefeuille, is het zaak om ervoor te zorgen dat je goed kunt blijven inspelen op de mogelijk veranderende risicoโ€™s van de klant. Maak een risicoanalyse van alle klanten en bepaal hoe en hoe vaak je jouw klanten monitort. Zie je een dalende rating bij een bestaande klant? Neem dan sowieso contact met ze op en vraag waar deze daling aan te wijten is.

Conclusie: Blijf alert en goed geรฏnformeerd

Ook als de klant eenmaal het onboarding proces heeft doorlopen, is het belangrijk dat je de klant blijft monitoren. Zorg dat je een vinger aan de pols houdt. Zoek uit wat er precies aan de hand is als je een verandering ziet in het betaalgedrag, de kredietwaardigheid of het bestuur van de klant. Download ook onze whitepaper โ€œLaatbetalers en wanbetalers voorkomen. Bescherm jouw organisatie: krijg sneller betaaldโ€ boordevol tips om ervoor te zorgen dat je verzekerd bent van een snelle betaling.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen รฉรฉn werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
Belgiรซ(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het รฉchte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiรซle gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 paginaโ€™s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Een free trial van รฉรฉn van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor