De rol van CFO is de afgelopen maanden ingrijpend veranderd. Mede door de coronacrisis worden er nieuwe digitale praktijken binnen de werkomgeving geïntroduceerd. En CFO’s worden meegezogen door het tij van technologie. Er wordt van hen verwacht dat ze de potentie van data optimaal benutten. En dat ze diezelfde data inzetten voor het automatiseren van bedrijfsprocessen. Het goede nieuws is dat dit CFO’s kansen biedt om op te treden als katalysator voor zakelijke groei.
Goed, maar wat staat hen dan precies in de weg? Ironisch genoeg is dat de financiering.
Door de pandemie worden CFO’s steeds vaker gevraagd om meer met veel minder te doen. Dit legt grotere druk op de back office en zit investeringen in digitale transformatie in de weg.
Dat kostenbesparingen een topprioriteit vormen is prima, maar dat zou niet ten koste moeten gaan van de lange-termijndoelstellingen van organisaties. Hoe kan een onderneming tegelijkertijd groeien en geld besparen? Het antwoord op die vraag schuilt in digitalisering. En meer in het bijzonder de digitalisering van financiële processen.
Technologie koppelen aan praktisch inzetbare data en gegevensanalyse
De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op de zakelijke planning. Volgens een recente enquête onder CFO’s en financiële besluitvormers omarmt 42% van alle respondenten nieuwe technologieën om de bedrijfsefficiëntie te verbeteren. En geef ze eens ongelijk.
Investeren in moderne CRM-, accounting- en ERP-software is van cruciaal belang. Maar het is slechts een stukje van de legpuzzel. De werkelijke focus van CFO’s zou moeten liggen op investeringen in de motor achter moderne technologie. Dat betekent dus een betrouwbare basis van kwalitatief hoogwaardige data en gegevensanalyse. Dit is nodig om de concurrentie voor te blijven. Daarnaast helpt het inzicht te verkrijgen in de huidige en toekomstige bedrijfsrisico’s en zakelijke kansen.
Feit is dat CFO’s beschikken over een diepgaand inzicht in de vorderingen die bij diverse partijen uitstaan. En hoe lang die posten openstaan. Maar wellicht is het minder duidelijk voor hen hoe risicovol die vorderingen zijn en of er in een later stadium problemen kunnen ontstaan met het innen daarvan.
Als CFO’s niet precies weten welke klanten welk bedrag schuldig zijn, of betalingstermijnen nu wel of niet zijn verstreken, of juist dat er sprake is van debiteuren die goede bedrijfsprestaties neerzetten en hun schulden zonder meer kunnen aflossen, beschikken ze niet over de mate van inzicht die nodig is om goed gefundeerde beslissingen te nemen.
De weg vrijmaken voor automatisering om de potentie van data te benutten
Automatisering inzetten om inzicht te verkrijgen is alleen mogelijk als je organisatie over schone en bruikbare data beschikt. Alleen met kwalitatief hoogwaardige data kunnen CFO’s de operationele efficiëntie verbeteren en voor concurrentievoordeel zorgen.
De Mercedes van Lewis Hamilton is een zo goed als perfecte raceauto. Maar als je die met diesel vult, zal hij de pit met geen mogelijkheid kunnen verlaten. Als je een onderneming vult met data van slechte kwaliteit en gebrekkige mogelijkheden voor gegevensanalyse… enfin, je snapt het wel. Je krijgt terug wat je erin stopt.
Zodra je over opgeschoonde, gestructureerde en praktisch toepasbare data beschikt, zal de rest van je initiatief voor digitale transformatie een minder grote opgave lijken. Dat geldt voor alles van de onboarding van nieuwe klanten tot risicobeheer, het identificeren van kansen, het optimaliseren van het incassoproces en het aanwenden van liquide middelen.
En het verkrijgen van schone en praktisch toepasbare data, om zo de potentie van data optimaal te benutten is nu precies iets waarmee Altares Dun & Bradstreet je kan helpen.
Een nieuwe invulling van de rol van kredietprofessional
Zakelijk kredietbeheer werd historisch als functie voor risicoreductie gezien. Destijds was het doel om te voorkomen dat er goederen en diensten werden geleverd aan bedrijven die niet binnen de overeengekomen termijn konden (of wilden) betalen.
Tegenwoordig ligt de focus van kredietprofessionals steeds meer op groei. Men verwacht zelfs dat ze het genereren van omzet in evenwicht brengen met gedegen risicobeheer.
CFO’s die optimaal gebruikmaken van data, mogelijkheden voor gegevensanalyse en moderne technologie lopen niet langer het risico dat automatisering hun functie als kredietprofessional overbodig maakt. Ze kunnen simpelweg een andere invulling aan hun rol geven door hun teamleden administratieve taken uit handen te nemen, zodat ze meer tijd overhouden voor projecten die de onderneming strategische meerwaarde bieden.
De digitale transformatie is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Dat geldt voor alle sectoren. Financiële professionals moeten de ontwikkelingen op dit gebied voor zien te blijven. CFO’s zouden zichzelf als de nieuwe digitale sheriff van het dorp moeten zien. Maar ze hebben data deputy’s nodig om in de wereld na corona een moderne ‘digital first’-rol op zich te kunnen nemen.
We schreven eerder een paper over het overwinnen van innovatieobstakels als Credit Manager. Zeker een must-read als je het maximale wilt halen uit je finance afdeling.
Benieuwd naar het hele onderzoeksrapport over de wereld van finance in 2021? Je leest het hier: The Dynamic Finance Organization: How CFOs Will Lead Progress and Recovery in 2021.