Zo ga jij de strijd aan met risico’s in veranderende tijden als credit manager

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Sharomy Autar | 25 mei, 2020

Terwijl de finance afdeling volop geconfronteerd wordt met economische onzekerheid, het stijgende aantal faillissementen en frauduleuze activiteiten, gaat de business gewoon door. De credit managers krijgen de taak om een sterke, analytisch gedreven credit management strategie te ontwikkelend die de organisatie draaiende te houdt.

In deze blog zoomen we in op hoe je een veerkrachtige credit management strategie kunt inrichten voor de lange termijn, om jouw organisatie financieel gezond te houden.

Zo ga jij de strijd aan met risico’s in veranderende tijden als credit manager

Credit manager: de kansenpakker en kansenschrapper

De huidige situatie zorgt voor een uitdagende periode. Het is de tijd van overleven, aanpassen, maar niet toegeven. Grote kans dat jullie sales afdeling zich inmiddels klaar aan het maken is voor de herstart van het salesseizoen. Nieuwe klanten binnen halen is een must om jullie bedrijf financieel gezond te houden.

Als organisatie wil je sales niet laten investeren in prospects die achteraf niet door de credit check komen, dat is vooral in de tijd van nu meer dan logisch. Kom jij als creditafdeling om de hoek kijken zodra de contracten op je bureau liggen? Dan ben je dus al veel te laat!

Hoe het wel moet? Ga voor een preventieve aanpak en check door middel van up-to-date data de financiële gezondheid van de prospects. Externe data kan hierbij helpen. Gebruik bijvoorbeeld data over de betalingshistorie waaruit je kan opmaken of de prospects andere klanten tijdig betaalt. Hoe meer je in het begin van het salesproces over een potentiële klant weet, hoe beter je het risico kunt inschatten.

Een goed finance-sales huwelijk start dus echt bij het begin. Door de risico’s vooraf in kaart te hebben, weet de accountmanager in welke onderhandelingspositie hij zich bevindt en kan de prospect persoonlijker benaderd worden. Je zorgt er zo ook voor dat het sales team minder tijd verliest aan het prospecteren van trage betalers, wanbetalers en bedrijven die weinig potentie hebben om te groeien. In plaats daarvan kunnen zij zich focussen op bedrijven met een goed toekomstperspectief. Voor de accountmanager betekent dit meer conversie (en misschien net iets belangrijker voor hen: meer commissie – show me the money!).

  • Ken je potentiële klanten: gebruik up-to-date data om de risico’s van prospects in te schatten
  • Door een preventieve risico aanpak te hanteren, voorkom je tijdverspilling van de salesteams

Veranderde situatie vraagt om een andere aanpak

Vergeet vooral ook je huidige klanten niet te blijven monitoren. Zorg ervoor dat je de risico’s in de markt kent en handel ook hier preventief om te voorkomen dat je achter de feiten aan loopt. Zit een van jouw afnemers bijvoorbeeld in sector die hard geraakt wordt door de crisis? Denk hierbij vooral de horeca, event en reisbranche. Het kan voorkomen dat zij momenteel de rekeningen niet kunnen betalen. Zorg er ook voor dat je de risico’s van moeder- en dochterondernemingen checkt; een faillissement van de een, kan leiden tot een groter faillissementsrisico van de ander.

Signaleer je een verandering die van invloed kan zijn op de betaaltermijn van de klant? Ga dan na of je klanten de afspraken nog steeds na kunnen komen. Door vooraf informatie in te winnen en intensief contact te houden, kan je betere afspraken maken en de impact op jouw portfolio bewaken.

Als credit manager wil jij de eerste zijn die weet wanneer de financiële situatie van een klant veranderd. Monitoring kan hierbij helpen. In onze blog “Drie voordelen van het monitoren van kredietrisico’s voor jouw bedrijf” leggen wij uit wat de voordelen zijn van het real time monitoren de financiële gezondheid van je klanten aan de hand van actuele kredietinformatie, voorspellende indicatoren, scores en alerts.

  • Leer de actuele risico’s in je huidige markt en portefeuille kennen
  • Data van een externe partij helpt een actueel beeld te schetsen
  • Vooraf het risicoprofiel van een klant scherp hebben, helpt bij het maken van nieuwe afspraken over betalingen

Winston Churchill zei ooit: Never waste a good crisis. Zorg ervoor dat je de juiste risico’s elimineert – juist nu. Begin hier op tijd mee en maak beslissingen gebaseerd op de meest betrouwbare en recente data. Het resultaat? Sales kan zich focussen op rendabele prospects en jij bent de credit management baas die zorgt voor inzicht én efficiëntie.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sharomy Autar

Marketing Content Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet Belgium N.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor