Groei en bespaar door externe bedrijfsdata

Leestijd 4 minuten | Geschreven door Michiel Scheepens | 9 mei, 2018

Data is een waardevolle resource voor je bedrijf. Externe bedrijfsdata over je klanten, leveranciers en prospects kan zelfs van onschatbare waarde zijn. Het helpt je namelijk om groeikansen te ontdekken, risico’s te vermijden, en tijd en kosten te besparen. Toch hebben lang niet alle bedrijven weet van het potentieel van externe bedrijfsdata. Hoe boost je met deze gegevens je business performance?

Blog: Groei en bespaar door externe bedrijfsdata - Altares

Data gedreven werken is meer dan een hype. Het is een succesformule die je met een boog om meningen, gokken, mitsen en maren heen stuurt, zodat je recht op je bedrijfsdoelen afgaat. Want dankzij data doorzie je markten en weet je alles van klanten, producten, prospects en leveranciers. Niet verwonderlijk dus dat data gedreven bedrijven veel beter presteren.

Alleen: hoe vind je vandaag de dag in de stortvloed aan data iets nuttigs? Extra complicerend: misschien weet je niet eens waarnaar je op zoek bent – omdat je niet doorhebt wát er allemaal voorhanden is.

Data over 300 miljoen bedrijven

Wat in ieder geval mákkelijk voorhanden is: externe bedrijfsdata. Met de Dun & Bradstreet-database heb je toegang tot bedrijfsinformatie over 300 miljoen ondernemingen wereldwijd. Denk bijvoorbeeld aan concernstructuren, handelsdata, betalingsgegevens, kredietbeoordelingen, sanctielijsten en dozijnen andere soorten gegevens.

De kans is groot dat daar data bij zit waar jij nog niet aan hebt gedacht, maar die wel van pas komt om je bedrijfsdoelstellingen te halen. In onze whitepaper ‘Externe bedrijfsinformatie: groei en bespaar door onbekende dataparels’ leggen we 9 manieren uit waarop jij met dit soort data je bedrijf kunt boosten. Een tipje van de sluier:

Verken nieuwe markten

Hoeveel bedrijven zijn er in een regio of branche? Wat doen ze precies? En hoe groot is hun omzet? Ken je het speelveld dat je betreedt, dan is de kans veel groter dat je scoort met je go-to-market-strategie.

Leer je klanten écht kennen

Kroon je klant tot koning door hem beter te bedienen. Dat kan door bedrijfsprofielen te completeren met externe bedrijfsinformatie. Daardoor perfectioneer je je dienstverlening en bouw je een persoonlijkere band met ze op, wat leidt tot grotere klanttevredenheid en merkloyaliteit.

Kosten besparen

Weet jij alles over je klanten, leveranciers en prospects? Dan kun je veel kostenefficiënter werken. Interne leveranciersdata kun je bijvoorbeeld verrijken met activiteitencodes. Kom je er zo achter dat je (wereldwijd) meerdere leveranciers hebt voor dezelfde producten of diensten? Dan kun je mogelijk schaalvoordeel halen door centraler in te kopen. Of: je constateert dat je inkoopt bij meerdere bedrijven in één concern. In dat geval kun je om de tafel gaan zitten om een gunstige raamovereenkomst af te sluiten. Iets geheel anders: real-time kredietbeoordelingen van bestaande en nieuwe klanten, waarmee je kunt voorkomen dat je moet afboeken door faillissementen.

Achterhaal met wie je zakendoet

In de Dun & Bradstreet-database kun je bijvoorbeeld rechterlijke uitspraken, zwarte lijsten, sanctielijsten, lijsten met politically exposed persons, negatieve persberichten en informatie over uiteindelijk belanghebbenden raadplegen. Kom je erachter dat een persoon of bedrijf is veroordeeld of op een bepaalde lijst staat? Grijp tijdig in, zodat je compliant blijft én boetes en reputatieschade voorkomt.

De database: een praktijkvoorbeeld

5 tot 10 procent bedrijfsgroei, eenzelfde percentage mínder oninbare vorderingen en een betere samenwerking tussen sales en finance. Die resultaten haalde de Amerikaanse tak van producent van beautyproducten l’Oréal toen ze kredietbeoordelingen en leadgeneratie uit de Dun & Bradstreet-database gingen gebruiken. Managing director L’Oreal USA S/D Jon Kromenhoek vertelt daarover: “Dun & Bradstreet voorzag ons van de beste leads die we tot nog toe hebben binnengekregen. De meegeleverde omzetcijfers hielpen ons om de leads te prioriteren en toe te wijzen aan de juiste mensen. Door de gedetailleerde informatie werd het sales- en prospecteerproces een stuk eenvoudiger.”

Onuitputtelijke bron voor externe bedrijfsdata

Kredietbeoordelingen, nieuwe leads, betalingsgegevens, ratings, mediaberichten: je kunt het allemaal naar hartenlust putten uit ’s werelds grootste bron voor externe bedrijfsdata:

  • 30.000 bronnen zorgen ervoor dat de bedrijfsinformatie over de 300 miljoen ondernemingen in de Dun & Bradstreet-database op ieder moment compleet is.
  • 5 miljoen dagelijkse updates verzekeren dat je er real-time actuele informatie uit kunt halen.
  • 2000 geautomatiseerde controles plus een aantal handmatige onderzoeken maken dat alle data is geverifieerd.
  • 1 miljoen dollar wordt iedere dag geïnvesteerd in het onderhouden van de databank.

Indrukwekkende cijfers, nietwaar? Toch zijn ze niet bedoeld om jou te imponeren. Maar om je te garanderen dat alle externe bedrijfsdata over je zakelijke relaties 24/7 volledig, nauwkeurig, actueel en wereldwijd consistent is. En dat jouw bedrijf dus groeikansen ontdekt, risico’s vermijdt en kosten bespaart

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Michiel Scheepens

Marketing Team Coordinator

Whitepaper

Data Detox

Raak je overtollige data kilo’s kwijt

Dirty Data kost bedrijven wereldwijd klauwen met geld. Bovendien lopen zij winst mis doordat ze concurrenten niet kunnen bijbenen die slimmer zijn met data en analytics. Met deze whitepaper stomen we je klaar voor efficient data management.

Pdf van 29 pagina’s, 0,4 MB
Data Detox

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet Belgium N.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor