Kun je 100% vertrouwen op je CRM?

Henrica Westhoeve
17 april 2024 - Leestijd 4 minuten

Het korte antwoord op deze vraag is: nee. Maar het lange antwoord op deze vraag is: het zou wel kunnen en moeten. Een CRM (Customer Relationship Management) tool zoals Salesforce, Hubspot en Microsoft Dynamics is gemaakt om allerlei afdelingen binnen je organisatie te ondersteunen en om datagedreven beslissingen te kunnen maken. We kunnen dus wel zeggen dat je CRM essentieel is voor een succesvolle bedrijfsvoering, maar stiekem kun je niet vertrouwen op je data binnen je CRM.

Lego blokjes

Verouderd of verkeerd?

Jaarlijks verouderd minimaal 40% van je interne data. Dat lijkt misschien overdreven, maar hieronder staan enkele voorbeelden van data die je gebruikt die snel verouderd:

  • Emailadressen – Mensen treden in/uit functie
  • Adres – Bedrijven verhuizen
  • Actieve bedrijven – Bedrijven gaan failliet, fuseren of worden overgenomen
  • Financiële gezondheid – Dit kan zelfs wekelijks veranderen

En dan hebben we nog data die incorrect is en waar je (misschien) niet eens op de hoogte bent. Vaak is sales namelijk verantwoordelijk voor het invoeren van de data in het CRM, en laat dat nu precies iets zijn waar sales geen noodzaak in ziet. Dat zorgt voor menselijke fouten, en vervuilt onnodig je CRM.

Een data cleanse

Zie het als een soort data detox, een sapkuur voor je interne data. Door alle interne data op een veilige manier door een externe partij te laten ‘cleansen’ zorg je er voor dat alle verouderde, verkeerde en zelfs dubbele data wordt verwijderd en wordt vervangen voor de juiste data.

Dit periodiek blijven herhalen is natuurlijk een optie, maar dan sta je een jaar later precies weer op dezelfde plek als waar je nu staat. Een automatische datacleanse voorkomt dit probleem. Zo’n automatische cleanse kan zelfs administratie voor sales verminderen, en voorkomt foutieve invoer in de toekomst.

Lees ook: Whitepaper – Data Detox

Extra data toevoegen

Nu je data schoon is, kun al meer vertrouwen op de data die in je CRM systeem zit. Maar er zullen ongetwijfeld ook stukken data zijn waar je zelf minder goed aan kunt komen, maar die wel van groots belang kunnen zijn. Denk aan kredietwaardigheid, tekenbevoegdheid en hoeveel bedrijven er in de familiestructuur zitten.

Bekijk ook: dataxess: Informatie over alle bedrijven wereldwijd in real-time in je CRM

Extra data kan sales helpen om cross- en upsell kansen in kaart te brengen, kredietwaardigheid kan finance helpen bij het inschatten van risico’s, en informatie over sancties kan de legal afdeling veel aan hebben.

Externe data kan daarnaast ook helpen om meerdere soorten dashboards op basis van bijvoorbeeld industriecodes te bouwen. Kortom, het bezitten van externe data levert een goudmijn aan nieuwe inzichten op, voor alle afdelingen.

Kunnen vertrouwen op de ruggengraat van je bedrijfsvoering, je CRM, is essentieel. Maar je bent nergens zonder de juiste data. Schoon je data op en voeg er externe data aan toe voor een betrouwbaar CRM, met een berg aan nieuwe inzichten.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Sales & Marketing

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Onze producten helpen je om doelgroepen te bepalen en segmenten te creëren voor gepersonaliseerde communicatie en campagnes.

Pdf van 20 pagina’s, 4,8 MB
Hoovers Hero Image

Een free trial van één van onze producten? Zo geregeld!

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor