Flinke stijging aantal faillissementen in Q1 2012

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 29 maart, 2012

Persberichten

deur waarvan raam afgeplakt met kranten

Verwachting voor geheel 2012 niet rooskleurig

Het aantal faillissementen is in het eerste kwartaal van 2012 flink gestegen. In totaal gingen er 19 procent meer bedrijven failliet dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de transportsector heeft het zwaar; in deze branche gingen 40 procent meer bedrijven failliet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek naar faillissementen in het Nederlandse bedrijfsleven door Dun & Bradstreet.

Ontwikkeling faillissementen

Het totaal aantal faillissementen is in het eerste kwartaal gestegen met 19 procent ten opzichte van Q1 vorig jaar. In totaal gingen er 2.065 ondernemingen over de kop. Dun & Bradstreet verwacht, na analyse van de macro-economische voorspellingen van het Centraal Planbureau, dat er dit jaar in Nederland 7.700 faillissementen plaats zullen vinden. Jan Willem de Vries, algemeen directeur van Dun & Bradstreet: ‘Waar in 2010 en 2011 het aantal faillissementen ruim onder de 7.000 bleef, zitten we met deze voorspelling weer op hetzelfde niveau als in 2009. Uit ervaring weten we dat ook bij economisch herstel het nog enige tijd duurt voordat het aantal faillissementen zal dalen.’

Gelderland en Utrecht grootste stijgers

In de provincies Gelderland (+71 procent) en Utrecht (+61 procent) is de toename van het aantal bedrijven dat bankroet ging het grootst. Alleen Zeeland (-38 procent), Flevoland (-23 procent) en Overijssel (-9 procent) laten een herstel zien. Hieronder een kort overzicht van de ontwikkeling per provincie in het eerste kwartaal, ten opzichte van 2011:

1. Gelderland (+71 procent)
2. Utrecht (+61 procent)
3. Drenthe (+52 procent)
4. Friesland (+43 procent)
5. Noord-Brabant (+27 procent)
6. Limburg (+15 procent)
7. Noord Holland (+7 procent)
8. Groningen (+7 procent)
9. Zuid-Holland (+5 procent)
10. Overijssel (-9 procent)
11. Flevoland (-23 procent)
12. Zeeland (-38 procent)

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor