Handelsintensiteit daalt in eerste kwartaal 2023

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 28 april 2023

Persberichten

Brussel, 28 april 2023 – De relatieve intensiteit waarmee Belgische bedrijven handeldreven daalde in het eerste kwartaal van 2023 met 4 procent, ten opzichte van de periode oktober tot en met december 2022. Dat blijkt na analyse van Altares Dun & Bradstreet. De bedrijfsdataspecialist zag dat de Belgische economie na het eerste kwartaal op 85.5 punten landde van de intensiteit in vergelijking met Q4 2022, toen nog 89.1 punten.

De 86.1 index van maart 2023 is een stijging van ongeveer 2 procent tegenover eind januari (84.2). Altares Dun & Bradstreet analyseert onder andere de omvang en het aantal van factuurstromen tussen bedrijven om tot dit cijfer te komen. Een jaar geleden handelden bedrijven meer dan nu. In maart 2022 stond de index nog op 88.7.

Overheid leeft op

De grootste stijging in vergelijking met Q1 2022, bevond zich binnen de overheidssector. De overheidssectoren handelden met 5.4 procent méér dan het eerste kwartaal van vorig jaar. In vergelijking met maart 2022, komt dit zelfs neer op zo’n 6.9 procent. Op de tweede plaats met de meest geïntensiveerde handel komt de banking- en verzekeringssector, met 3 procent meer ten opzichte van Q1 2022. De top drie wordt afgesloten met de productiesector. Daar steeg de handelsintensiteit met 2.7 procent ten opzichte van Q1 vorig jaar. 

Grootste krimp in de horecasector

De sector die de zwaarste klappen opving tegenover vorig jaar, is die van de horeca. Bij het beëindigen van de lockdowns begin 2022, steeg de handelsintensiteit sterk – om nadien weer terug te gaan naar het niveau net boven dat van tijdens de pandemie. Waar de handelsintensiteit van restaurants en cafés in Q1 2022 nog op 83.5 stond, daalde deze momenteel naar 75.1 verspreid over de periode van januari tot en met maart – een verschil van 10 procent intensiteit. Ook op maandbasis tonen restaurants en cafés minder intensiteit. Maart 2023 toont 16 procent minder handel dan maart 2022.

Daarnaast doen ook de hotels het minder goed, met een daling van 2.8 procent handelsintensiteit ten opzichte van januari-maart 2022. Vergelijken we de intensiteit van maart, is deze ook gedaald met 8 procent ten opzichte van maart 2022.

Stabiliteit in retail

Net zoals de horeca, kende de sector een forse daling van handelsintensiteit door de opgelegde lockdowns. Winkels sloten de deuren en werden afhankelijk van steun vanuit de overheid. Toch is stabiliteit duidelijk merkbaar in de sector, met slechts een lichte stijging van 0.15 procent ten opzichte van Q1 2022. Wellicht zien we hier het evenwicht tussen de uitdagingen waarmee de kleinhandel in de steden in België geconfronteerd wordt, en de grote “baanwinkels” die het dan wel weer goed doen. 

Joris Peeters, Chief Data Analyst bij Altares Dun & Bradstreet: De algemeen licht dalende intensiteit bevestigt wat wij ook zien in de analyse van het aantal faillissementen. Als die laatste stijgen, is dat vaak een indicatie van een intensiever handelsklimaat. Dat zijn tekenen van een gezonde economie, al kunnen we de aanslepende energiecrisis en indexatie sinds januari niet negeren. Bedrijven blijken zijn voorzichtiger te zijn in het herpakken van hun business, waardoor een opleving in intensiteit langer uitblijft dan verwacht.”

Bekijk hier het hele rapport.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor