De waarheid achter de twee meest gehoorde compliance mythes

Leestijd 8 minuten | Geschreven door Sharomy Autar | 31 juli, 2020

Er bestaat geen twijfel over: van compliance-professionals wordt meer gevraagd dan ooit. En vaak tegen een achtergrond van veeleisende regelgeving, een tekort aan vaardigheden en de vraag van de business om snellere controles. Tegelijkertijd heersen er een aantal mythes die compliance er onnodig lastig op maken. In dit artikel ontkrachten we voor eens en altijd de twee vaakst gehoorde misvattingen over compliance.

Boek zwevend in boekenkast

Mythe 1: Klanten zullen altijd lastig gevallen worden met uitgebreide, verplichte compliance-checks

Als compliance professional wil je de business zo goed mogelijk ondersteunen en voldoen aan wet en regelgeving. Deze twee kerntaken conflicteren nog weleens met elkaar. Deze mythe is waarschijnlijk een vaak voorkomend onderwerp van discussie tussen de compliance afdeling en de business. Tegelijkertijd is het een van de meest gehoorde misvattingen.

Voor het onboarding-proces hebben bedrijven bergen aan informatie over nieuwe klanten nodig. Dit betekent vaak dat klanten zelf uitgebreide informatie moeten aanleveren als input voor compliance-controles. Dit kan resulteren in vertragingen en vaak ook een slechte eerste kennismaking. Maar liefst driekwart van alle compliance-professionals zegt dat vertragingen tijdens due diligence-controles van negatieve invloed zijn op de klantervaring.

Deze vertragingen kunnen nog erger worden door het interne bedrijfsbeleid, en met name de wens om zoveel mogelijk informatie over de klant in te winnen.

Versnel je Customer Due Diligence check met externe data

Ontkomen aan CDD-processen ga je niet. Dit betekent echter niet dat het niet sneller en makkelijker kan. Door gebruik te maken van externe data kunnen organisaties een aanzienlijk deel van de benodigde informatie inwinnen zonder de klant daarmee lastig te vallen. Zo kunnen vragen beperkt blijven tot de informatie die daadwerkelijk in dat stadium nodig is. Dit kan vertragingen en de druk op nieuwe klanten sterk verminderen. En ondertussen verzamel jij nog steeds alle data die jij nodig hebt.

Veel vragen kunnen dus worden beantwoord op basis van informatie die door derden wordt aangeleverd. Gebruik je actuele en geverifieerde gegevens real-time in je compliance-proces? Dan kun je voldoen aan binnen- én buitenlandse wetgeving.

Mythe #2: Automatisering vergroot de kans dat we iets over het hoofd zien

Automatisering maakt een einde aan een bepaalde mate van menselijke tussenkomst. En het is niet meer dan begrijpelijk dat compliance-professionals denken dat naarmate er meer processen worden geautomatiseerd, er sprake is van een grotere kans dat er relevante informatie over het hoofd wordt gezien.

De inzet van automatisering tijdens elk stadium van het compliance-programma zal meer tijd van teamleden vrijmaken, door specifieke entiteiten en hun relaties in kaart te brengen en die te screenen op sancties en reputatierisico’s.

De voordelen van automatisering:

  • Maak een einde maken aan administratieve taken zoals het handmatig bewaken van de screening planning;
  • Het helpt met het documenteren van de naleving van officiële bedrijfsprogramma’s;
  • Er is aanzienlijk minder tijd nodig om voorbereidingen voor audits te treffen;
  • Compliance-teams kunnen hun aandacht kunnen richten op complexere, meer risicovolle dossiers. Daarmee lopen ze minder kans om cruciale informatie over het hoofd te zien.

Een waterdicht compliance proces op efficiënte manier

Automatisering houdt niet in dat men overstapt op een proces zonder enige menselijke tussenkomst. Het betekent dat er al naar het gelang van het risicoprofiel van elke entiteit verschillende niveaus van screening en automatisering worden toegepast, zodat het team gefocust blijft.

Onze toonaangevende oplossing voor compliance, indueD, kan jou helpen het ondenkbare te bereiken: de complexiteit van compliance beheersen en tegelijk ethisch verantwoord bedrijfsgroei realiseren. Met alle cruciale inzichten om relaties te verifiëren, screenen en te monitoren zorgt IndueD voor een helder en systematisch due diligence proces. Voldoe op efficiënte wijze aan wet- en regelgeving en bespaar zowel tijd als kosten. Kortom: de oplossing om compliant te blijven en snelle groei te realiseren.

Compliance mythes ontkracht: Externe data + automatisering is de gouden combinatie

Externe data, en belangrijker nog, automatisering, kunnen voor compliance-teams dus de oplossing zijn voor het groeiend aantal uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Compliance experts kunnen daarmee hun organisatie beschermen en de business zelfs meerwaarde bieden.

Er bestaan natuurlijk meer mythes over compliance dan de twee die in dit artikel uitgelicht zijn. Benieuwd naar meer? We schreven er een paper over: “De tien meest gehoorde compliance mythes”. Hier gaan we dieper in op tien vaak gehoorde mythes rond het beheer van risico’s van derden, die compliance er vaak lastiger op maken.

Deel via social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Sharomy Autar

Marketing Content Officer

Whitepaper

UBO monitoring

Uitdagingen en praktische overwegingen

Inzicht verwerven in UBO’s is een fundamentele eis van de anti-witwasrichtlijn van de EU. In deze whitepaper verkennen we manieren om problemen rond het verifiëren en monitoren van UBO’s uit de weg te ruimen.

Pdf van 28 pagina’s, 0,3 MB
visual

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

2021 © - All rights reserved - Dun & Bradstreet Belgium N.V.
Legal      Privacy Policy

Je keuze voor