Het onboarden van suppliers, ook bekend als het ‘Know Your Supplier’-proces of vendor compliance proces, wordt vaak gezien als een ingewikkeld en tijdrovend proces. Tijdens het onboarden zoek je antwoord op vragen als “is mijn leverancier een legitieme juridische entiteit?” en “is de leverancier eigenlijk wel financieel gezond?”
Het antwoord op deze vragen is belangrijk voor een gezonde supply chain en om de risico’s van een nieuwe leverancier goed in te schatten. Het vinden van alle nodige informatie voor het supplier onboarding proces kan echter voelen als een eindeloze taak. Er is een wildgroei aan data, en je moet opletten dat de bedrijfsinformatie waarmee je werkt up-to-date en accuraat is. In deze blog leggen we je uit hoe je het onboardingsproces makkelijker kan maken.
Het supplier onboarding proces is niet niks. Voordat je zaken gaat doen met een leverancier wil je het liefst zo veel mogelijk over de organisatie weten. Je wilt als organisatie een gezonde supply chain achter je hebben staan, waar je altijd op kunt rekenen. Slecht presterende leveranciers wil je niet in je leveranciers portefeuille. Zo’n leverancier kan namelijk negatieve impact hebben op jouw organisatie. Een leveringsprobleem in grondstoffen kan voor jou betekenen dat het eindproduct niet op tijd geproduceerd kan worden. Dat betekent dat jij orders van klanten moet cancelen, en erger, je klanten kiezen vervolgens waarschijnlijk voor een partij die wel snel kan leveren.
De gevaren van ongecontroleerd zaken doen
Omzetverlies is niet het enige gevaar. Je wilt er natuurlijk ook zeker van zijn dat je niet in zee gaat met een leverancier die bijvoorbeeld gelinkt is aan illegale handel, witwassen, kinderarbeid of slavernij. Zaken doen met een dergelijke partij is natuurlijk gewoonweg ethisch onverantwoord, maar kan jou ook nog eens enorme imagoschade opleveren.
Om financiële schade te beperken, imagoschade te voorkomen en ethisch verantwoord zaken te doen, ga je beyond compliance. Daarbij is het screenen van de leverancier bijvoorbeeld een belangrijke stap in het onboardingsproces.
Sneller en efficienter suppliers onboarden met geverifieerde externe data
In onze gids “Compliance gids: Succesvolle supplier onboarding“ presenteren we een stappenplan om jouw supplier screening- en onboarding proces zo efficiënt mogelijk in te richten. Daarnaast leggen we uit hoe je met automatisering en externe data de compliance uitdagingen bij onboarding kunt tackelen.
Om een tipje van de sluier weg te geven van wat wij in onze gids vertellen: Een betrouwbaar antwoord op de financiële en ethische vraagstukken vind je in geverifieerde externe compliance data. Door gebruik te maken van een externe databron kan je een aanzienlijk deel van de benodigde informatie inwinnen. Je bespaart zo enorm veel tijd vergeleken met het handmatige zoeken in allerlei verschillende databronnen.
Daarnaast helpt deze data je beslissingen te nemen die bepalend zijn voor de verantwoordelijkheid van iedere compliance professional: het beschermen van de reputatie en de integriteit van jouw organisatie.
Altares Dun & Bradstreet: jouw datapartner
Altares Dun & Bradstreet helpt organisaties een bedrijfscultuur te creëren waarin data als strategisch wapen voorop staat. Onze Dun & Bradstreet data cloud is een onuitputtelijke bron van informatie, met inzichten die 90% van alle fortune 500 bedrijven dagelijks raadplegen. Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een master data management strategie? Neem dan contact met ons op.