Je wilt natuurlijk zeker weten dat je geen zaken doet met malafide partijen. En als compliance professional heb je de taak om ervoor te zorgen dat jouw organisatie voldoet aan de door de overheid gestelde regels, bijvoorbeeld de KYC-richtlijnen en AML-wetgeving.
Klantacceptatie kan vertraging oplopen als je als organisatie niet beschikt over voldoende interne middelen of specifieke compliance kennis. Een andere reden voor vertraging: het moeten putten uit verschillende informatiebronnen om de benodigde gegevens boven water te krijgen. Goed nieuws: het klantacceptatieproces kan makkelijker en sneller.
Het belang van een goed ingericht klantacceptatieproces
Het voldoen aan de wet- en regelgeving blijft toch een van de hoofdredenen waarom je als organisatie een goed ingericht klantacceptatieproces wilt. Ben je niet accuraat genoeg of is jouw documentatie tijdens een audit niet in orde, dan kan je boetes of andere sancties opgelegd krijgen. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom je als organisatie een goed ingericht klantacceptatieproces wilt.
Een efficiënt klantacceptatieproces in 6 stappen
De redenen waarom je jouw klantacceptatieproces goed zou moeten inrichten zijn duidelijk. Door de volgende 6 stappen te volgen weet je zeker dat je een goed ingericht en compliant klantacceptatieproces volgt.
Future proof klantacceptatie: externe data + automatisering
Door gebruik te maken van externe data kunnen organisaties een aanzienlijk deel van de benodigde informatie inwinnen zonder de klant daarmee lastig te vallen. Eventuele vragen kunnen beperkt blijven tot de informatie die daadwerkelijk in dat stadium nodig is. Dit kan vertragingen en de druk op een nieuwe klanten sterk verminderen. En ondertussen verzamel jij nog steeds alle data die je nodig hebt.