30 dagen betaaltermijn wordt de standaard in de EU. Hoe ga je hiermee om?

Henrica Westhoeve
21 maart 2024 - Leestijd 6 minuten

In België hanteren we op dit moment een maximale betaaltermijn van 60 dagen, maar als het aan de EU ligt komt hier verandering in. Er ligt op dit moment een wetsvoorstel klaar om binnen de gehele Eurpese Unie een betaaltermijn van maximaal 30 dagen te hanteren. Vooral voor de KMO’s een positieve ontwikkeling, maar hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Machtsspelletjes

De Europese Unie wil met de invoering van de zogeheten Late Payment Directive vooral de KMO’s  beschermen tegen grote bedrijven. KMO’s zijn vaak erg afhankelijk van grote opdrachten van corporates. Ook is het KMO vaak niet erg liquide en worden ze door de grootte van de orders vaak ‘gedwongen’ om met langere betaaltermijnen in te stemmen. Kleine bedrijven hebben vervolgens niet de middelen om het grote bedrijf op tijd te laten betalen en komen hierdoor snel in financieel zwaar weer terecht.

Late Payment Directive voorstel

Het voorstel dat op dit moment klaar ligt komt op de volgende vier punten neer:

  • De maximale betaaltermijn is 30 dagen (op dit moment nog 60) en dit geldt voor het overgrote deel van transacties tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheidsinstanties;
  • Betaaltermijnen mogen niet zo maar verlengd worden, alleen wanneer dit redelijk is voor de schuldeiser;
  • Een debiteur wordt automatisch verplicht rente te betalen over achterstallige betalingen. Daarnaast kan kan een schuldeiser niet zo maar deze rente laten vervallen voor de debiteur;
  • Extra maatregelen om crediteuren te beschermen. Zo moeten alle lidstaten autoriteiten aanwijzen die streng moeten controleren op deze directive en moeten handhaven.

Huidige situatie en nieuwe situatie

Nu is het zo als je zaken doet in België (dus ook als buitenlands bedrijf) je contractueel een betaaltermijn van maximaal 60 dagen mag hanteren. Met de mogelijke komst van de nieuwe Late Payment Directive wordt dit veranderd en zouden alle bedrijven binnen 30 dagen moeten betalen, dat is twee keer zo snel als nu.

Vervolgstappen

De kans is erg groot dat deze wet er gaat komen, en de huidige Belgische wetgeving hier dus mee overschrijft. Wat kun je doen om je goed voor te bereiden om deze verandering?

Betaalmoraal onderzoeken

Het betaalmoraal van een bedrijf geeft aan hoe tijdig een klant zijn of haar facturen betaald. Altares Dun & Bradstreet hanteert hier de D&B Paydex score voor. Deze is opgebouwd uit miljoenen betaalervaringen en geeft weer hoe goed een klant anticipeert op facturen. Een score van 100 betekend bijvoorbeeld dat een klant uitstekend anticipeert. Een score van 50 geeft aan dat een bedrijf vaak tot 30 dagen te laat is met het betalen van een factuur. Uit analyse van duizenden faillissementen uit verschillende landen toont een duidelijk verband tussen het risico dat een bedrijf loopt failliet te gaan en de D&B Paydex score.

Lees verder: Meer informatie over de D&B Paydex

Facturen tijdig (met korting) versturen

Zorg er voor dat je facturatiesysteem goed werkt en je tijdig (en automatisch) facturen kunt versturen. Bied in de factuur een korting aan als de factuur sneller voldaan wordt. Dit stimuleert bedrijven om hun facturen sneller te voldoen.

Screen nieuwe klanten op financiële gezondheid

Als er nieuwe klanten zich melden bij je bedrijf is het verstandig om, wanneer zij een bestelling willen plaatsen, een onderzoek te doen naar hun financiële gezondheid. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van D&B Finance Analytics. Een platform waar je financiële informatie over meer dan 500 miljoen bedrijven wereldwijd kunt vinden. Op basis van meer dan 30.000 databronnen wordt er een kredietlimiet gegeven, kun je de Paydex bekijken en vind je nog meer financiële informatie. Zo weet je zeker of de nieuwe klant de factuur kunt betalen, en of dat op tijd gaat gebeuren.

Lees ook: Kredietrisico’s: Nemen, vermijden of verzekeren?

Over het algemeen is het voorstel voor een nieuwe Late Payment Directive een goede ontwikkeling, al zijn veel bedrijven nog lang niet klaar voor deze verandering. Toch raden we sterk aan om de processen op de credit afdeling alvast zo in te stellen dat je er klaar voor bent als de nieuwe kortere betaaltermijn ingaat. Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen en of opmerkingen over betaaltermijnen? We kijken graag met je mee. Vul onderstaand formulier in en we komen bij je terug.

Interesse gewekt?

Deel via social media

Interesse gewekt?

Vul uw gegevens in of bel ons direct.
We nemen binnen één werkdag contact met u op.
Of bel ons direct
België(afdeling verkoop) +32 (0)2 765 00 21Nederland (afdeling verkoop) +31 (0)10 322 03 04

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wil je meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor