Vandemoortele op voorsprong met de geïntegreerde oplossingen van Altares Dun & Bradstreet
Al meer dan 100 jaar vallen de producten van Vandemoortele in de smaak in België en ver daarbuiten. Met zijn margarines, culinaire oliën en vetten, sauzen, vinaigrettes, roomalternatieven en een ruim assortiment aan producten voor bakkerij en patisserie is het voedingsbedrijf een vertrouwde en graag geziene smaakbrenger in tal van markten verspreid over Europa. Voor een evenwichtige inschatting van hun risicobeheer op internationaal vlak steunen ze op de tools en datasets van Altares Dun & Bradstreet.
Vandemoortele
4.900
Producten
1,3
Miljard omzet
4.800
Medewerkers
Als bedrijf met internationale focus is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde data een stabiele oplossing voorhanden hebben om aan risicobeheer te doen”, verduidelijkt Louis Theunckens, Business Process Owner Finance. “Dankzij de jarenlange samenwerking met Altares Dun & Bradstreet kunnen we vertrouwen op een efficiënt automatisatieproces van ons databeheer en kunnen we ons klantenportfolio uitbouwen op basis van diepgaand kredietadvies. De proactieve houding bij Altares Dun & Bradstreet maakt daarbij voor ons een belangrijk verschil: ze denken mee na, dagen ons uit en evolueren mee met onze groeidoelstellingen.”
1. De uitdaging
Riskmanagement op basis van betrouwbare financiële data
Vandemoortele is een pionier als het aankomt op integratie van data. Al sinds 2016 zijn zij vragende partij om via gebruiksvriendelijke tools en oplossingen hun data gecentraliseerd en met een intuïtieve interface beschikbaar te maken. Altares Dun & Bradstreet komt Vandemoortele tegemoet met de oplossing D&B Connect. Die tool stelt de voedingsproducent in staat om over afdelingen en landsgrenzen heen alle kredietchecks en financiële info op een behapbare manier inzichtelijk te maken.
"Als bedrijf met internationale focus is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde data een stabiele oplossing voorhanden hebben om aan risicobeheer te doen"
“Het vertrouwen in hun oplossingen doorstaat ook met verve de tand des tijds”, vertelt Louis Theunckens, Business Process Owner Finance. “Uit ons onderzoek naar vergelijkbare tools blijkt immers dat geen enkele andere oplossing op de markt zo goed op maat kan aansluiten op ons centraal enterprise resource software, SAP, en bijgevolg op onze dagelijkse processen. De connectiviteit met SAP is voor ons dan ook een absolute meerwaarde. De automatische updates, de eenvoudige interface en vooral de continue monitoring via D&B Connect houden ons scherp op het vlak van riskmanagement.”
2 De oplossing
Integratie met de Dun & Bradstreet datacloud
Louis Theunckens, Business Process Owner Finance licht toe: “Financiële informatie over onze klantenportefeuille is een eerste en belangrijke vereiste voor onze business. Als bedrijf met zoveel afzetmarkten is het cruciaal voor ons om te weten hoe gezond onze zakelijke klantenrelaties zijn. Op basis daarvan kunnen we een kredietlimiet toewijzen. Dankzij de vernuftige modellen en algoritmes van Altares Dun & Bradstreet krijgen wij een zo getrouw mogelijke inschatting van het financieel risico dat we als leverancier nemen. Dat zijn sterke indicaties waarmee wij dan aan de slag gaan. Meer nog, uit onze interne analyse en audit bleek dat onze interne inschattingen en die van Altares Dun & Bradstreet voor zo’n 80% overeenkomen. Om maar te zeggen: hun producten vormen voor ons een stevige basis, een goeie fond zeg maar, waarop wij, met onze inzichten, op kunnen verder bouwen. Wij kunnen dan ook met vol vertrouwen zeggen dat hun voorstellen betrouwbaar zijn en de perfecte aanvulling vormen op onze eigen interne onderzoeken naar onze klanten.”
12
Europese kantoren
29
Productielocaties
1899
Jaar van oprichting
De tool van Altares Dun & Bradstreet vormt daarmee het bindmiddel dat alle ingrediënten voor een gezond risicobeheer samenbrengt.
3. Het resultaat
Kredietprocedures helder en eenvoudig kunnen opvolgen
Het resultaat is dat Vandemoortele als internationale speler zich maximaal kan wijden aan diepgaandere analyses die hun klantenportefeuille naar een hoger niveau tilt.
Louis Theunckens stelt vast: “Voor ons is het belangrijk dat we redundante, manuele of repetitieve activiteiten zoveel mogelijk kunnen uitsluiten. We verliezen nu geen tijd aan klantenfiches in te putten of kredietlimieten manueel toe te voegen. Hier vormt Altares Dun & Bradstreet een belangrijke sleutel tot onze processen. Dankzij de efficiëntie van hun tools kunnen we onze focus verleggen naar activiteiten die een meerwaarde hebben voor onze business, onze klanten en onze visie. We dragen respect, teamwork en ambitie hoog in het vaandel. Door de tijd die vrijkomt, kunnen we onze blik nog sterker richten op onze analyses, onze klantenrelaties en onze duurzame visie.
Dankzij de betrouwbare financiële data, de accurate faillissementsscores, het gebruik van eenduidige rating en intuïtieve interfaces kan Vandemoortele zonder tijdverlies de interne kredietprocedures helder en eenvoudig opvolgen. Het gevolg is dat Vandemoortele zich met nog meer ambitie, smaak en goesting maximaal kan inzetten op initiatieven rondom datagedreven inzichten en analyses, duurzame klantenrelaties en een duurzame visie in het algemeen.
Het resultaat? Een al even duurzaam partnership met Altares Dun & Bradstreet. Iets dat ook mede mogelijk is dankzij hun proactieve houding. Met Altares Dun & Bradstreet heb je het gevoel dat je met een sparring partner aan tafel zit. Je krijgt van hen nieuwe voorstellen en ideeën die je business ondersteunen en zo stippel je samen, via een hartelijke en no-nonsense klantenrelatie, samen een pad uit.”
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.”
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatie”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
‘Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.’
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
‘We hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van ‘suspects’ naar ‘prospects’ in de Benelux gezorgd’