Stilte voor de Faillissementsstorm: Belgische Economie blijft standvastig

Leestijd 5 minuten | Geschreven door Shirley Chih | 7 november 2023

Persberichten

Brussel, 7 november 2023 – De relatieve intensiteit waarmee Belgische bedrijven handeldreven steeg in het derde kwartaal van 2023 met 4,9%, ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat blijkt na analyse van Altares Dun & Bradstreet. De bedrijfsdataspecialist zag dat de Belgische economie in het derde kwartaal landde op 85,5 punten in vergelijking met Q2 2023, toen de handelsintensiteit nog op 80,6 stond.

Vergeleken met het voorgaande kwartaal zien we stijgingen in de handelsintensiteit in alle sectoren. Voornamelijk in de detailhandel (+6,8), groothandel (+6,2), dienstverlening (+5,6%) en restaurants en cafés (+5,4), zien we dat bedrijven intensiever gingen handelen.

Minder faillissementen in het derde kwartaal

In het derde kwartaal zien we een daling van het aantal faillissementen. In totaal werden 2343 faillissementen geregistreerd, wat neerkomt op een afname van 25,9% ten opzichte van het voorgaande kwartaal, toen er nog 3164 faillissementen plaatsvonden. Het faillissementscijfer blijft echter doorgaans hoger dan dat van dezelfde periode een jaar eerder, toen slechts 2010 faillissementen werden genoteerd.

Dit kwartaal vielen relatief de meeste faillissementen in de regio’s Antwerpen (16,85%), Brussels Hoofdstedelijk Gewest (14,40%) en Luik (8,34%). Het aantal faillissementen was de afgelopen tijd voornamelijk in Vlaanderen sterk toegenomen, maar lijkt nu wat te stabiliseren. Joris Peeters, Chief Data Scientist bij Altares Dun & Bradstreet, benadrukt: ‘Sinds 2008 is het aantal bedrijven in België gestaag toegenomen. Dat is een cruciale factor om in overweging te nemen bij het analyseren van faillissementen. Wanneer we het aantal faillissementen afzetten tegen het totale aantal bedrijven, wordt duidelijk dat de kans op een faillissement nog steeds historisch relatief laag is.’

Wanneer we specifiek naar de sectoren kijken waarin de meeste faillissementen plaatsvonden, blijken de bouwnijverheid (512), handel (476) en horeca (428) de leidende sectoren te zijn. De grootste impact, in verhouding tot de omvang van de betreffende sectoren, is geconstateerd in de horeca (0,58%), vervoer en opslag (0,46%) en de bouwnijverheid (0,32%). Volgens Peeters vallen er historisch gezien altijd al relatief veel faillissementen in deze sectoren. Nu zijn er uitdagingen bijgekomen: de horeca worstelt met een tekort aan arbeidskrachten, terwijl de bouw en transportsector te maken hebben met de stijgende inflatie. Bovendien hebben beide sectoren de gevolgen van de energiecrisis sterk gevoeld.

Belgische betaalgedrag blijft stabiel

In het derde kwartaal betaalden Belgische bedrijven hun facturen gemiddeld 10,27 dagen na de vervaldatum, wat een lichte verbetering is van 3,7% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In vergelijking met een jaar geleden, toen het gemiddelde betaaltermijn op 10,54 dagen lag, zien we eveneens een positieve ontwikkeling. Hoewel er enige variatie is in het betalingsgedrag, zijn de schommelingen minimaal geweest in de afgelopen jaren. Dit duidt erop dat Belgische bedrijven over het algemeen stabiel betaalgedrag vertonen.

Faillissementsstorm blijft voorlopig uit

Wanneer we de faillissementencijfers naast het Bruto Nationaal Product (BNP) leggen, lijkt de situatie langzaam terug te keren naar het niveau van vóór de COVID-19-pandemie. Peeters benadrukt: ‘De Belgische economie is behoorlijk bestand gebleken tegen de recente macro-economische schokken. Op basis van de gegevens van het derde kwartaal zien wij voorloig geen indicaties dat het aantal faillissementen explosief zou gaan stijgen. Toch moeten we waakzaam blijven, aangezien plotse stijgingen in energieprijzen, bijvoorbeeld door een strenge winter of de nieuwe geopolitieke gebeurtenissen rond Israël-Palestina en Rusland-Oekraïne, dit stabiele beeld wel eens snel zouden kunnen verstoren. Het vierde kwartaal kan in dat opzicht een heel ander beeld vertonen.’

Bekijk hier het hele rapport.

Deel via social media

Shirley Chih

Marketing & Communications Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor