Risico minimaliseren met behulp van real-time data
Het bedrijf brengt sinds jaar en dag de kredietwaardigheid van klanten in kaart. Tot vijf jaar geleden deden ze dit door het opvragen van losse kredietrapporten. Maar daar kwam verandering in. Het opvragen van losse rapporten paste niet meer in de digitale tijd, zo vond Julius Lurvink.
Carel Lurvink
125
Jaar ervaring
1993
Hofleverancier sinds 1993
4
generaties
Wat als ik geen data had en leverde aan de klant die nu failliet is? Het is niet in cijfers uit te drukken wat deze succesvolle samenwerking met Altares Dun & Bradstreet ons heeft opgeleverd.
1. De uitdaging
Snel reageren in een digitale tijd
“De losse rapporten waren onhandig en slechts één keer bruikbaar want een kredietscore kan een week later alweer anders zijn.’
Carel Lurvink B.V. mag sinds 1993 de titel ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ voeren. Een predicaat voor familiebedrijven die minimaal 100 jaar bestaan. Met meer dan 12.500 m2 magazijnruimte en meer dan 80 merken in het assortiment, is Carel Lurvink B.V. al 125 jaar een constante factor in de markt van veiligheids-, schoonmaakartikelen en schilderbenodigdheden. Met inmiddels de vierde generatie aan het roer groeit het bedrijf steeds verder.
Het bedrijf brengt sinds jaar en dag de kredietwaardigheid van klanten in kaart. Tot vijf jaar geleden deden ze dit door het opvragen van losse kredietrapporten. Maar daar kwam verandering in. Het opvragen van losse rapporten paste niet meer in de digitale tijd, zo vond Julius Lurvink, directeur bij Carel Lurvink B.V: “De losse rapporten waren onhandig en slechts één keer bruikbaar want een kredietscore kan een week later alweer anders zijn. We leveren klanten op rekening en daar komt veel vertrouwen bij kijken. We willen dus weten of een klant solide is. Niet alleen vandaag, maar ook morgen, overmorgen en volgende week. Snelheid is in dit proces essentieel.”
2 De oplossing
Real time inzicht in de kredietwaardigheid van klanten in ons ERP-systeem
125
jaar ervaring
1993
hofleverancier sinds
4
generaties
Prospects en bestaande klanten
“Bij nieuwe klanten kijken we altijd naar de faillissement- en betalingsscore. Samen met een bezoek aan de potentiële klant geeft dit een totaalplaatje en stellen we onszelf de vraag of we met deze klant in zee willen. Bij de binnendienst gaat er een belletje rinkelen als er iets verandert in de scores van bestaande klanten. Laatst zagen we bijvoorbeeld opeens de score van een bestaande klant achteruit gaan. We namen contact met hem op en het bleek dat zijn boekhouder de jaarcijfers nog niet had ingeleverd. Hij was ontzettend blij dat we hem wezen op de score. Kortom: door in gesprek te gaan versterken we de klantrelatie.”3. Het resultaat
Waardevolle samenwerking
Wat als… “Met deze succesvolle samenwerking denk ik weleens ‘wat als ik geen data had en had geleverd aan de klant die nu failliet is?’. Het is niet in cijfers uit te drukken wat de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet ons heeft opgeleverd, maar ik weet wel dat de rust die het ons brengt heel waardevol is. We weten dat we de juiste cijfers hebben en daarmee gedegen beslissingen kunnen nemen. Het vertrouwen dat we 5 jaar geleden aan Altares Dun & Bradstreet hebben gegeven is beloond met een waardevolle samenwerking waarin we dicht op de data zitten.”
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.”
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatie”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
‘Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.’
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
‘We hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van ‘suspects’ naar ‘prospects’ in de Benelux gezorgd’