CM.com: Hogere conversie en klantbinding door de aanvulling van data
Altares Dun & Bradstreet ondersteunt CM.com sinds 2015 met het optimaliseren van het onboardingsproces. Met behulp van de D&B Direct API voeren de webformulieren van CM.com automatisch de juiste gegevens in wanneer iemand contact zoekt.
CM.COM
500
Medewerkers
20
Landen actief
ā¬134M
Omzet
1. De uitdaging
Een zo laag mogelijke drempel
āEen groot deel van onze business bestaat uit self-service. Mensen melden zichzelf aan voor onze diensten. Om ervoor te zorgen dat zij hun inschrijving helemaal afronden en om zo onze conversie te verhogen, moet dit proces zo makkelijk mogelijk zijn. We zoeken altijd naar manieren om de onboarding te verbeteren..ā
Smsāen ouderwets? Niet voor CM.com. Deze succesvolle Nederlandse onderneming startte in ā99 met het uitsturen van smsājes voor discotheken om hun fanbase aan zich te binden. Inmiddels biedt het bedrijf een compleet communicatieplatform (CPaaS) waarop berichten, betalingen, data en voice samenkomen. Van tweestapsverificatie tot QR-betalen tot multi-channel messaging, CM.com helpt bedrijven wereldwijd met communicatie op mobiele kanalen.
Omdat self-service voor CM.com een kerncomponent is, is het belangrijk om de onboarding van klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Altares Dun & Bradstreet ondersteunt CM.com sinds 2015 met het optimaliseren van het onboardingsproces. Met behulp van de D&B Direct API voeren de webformulieren van CM.com automatisch de juiste gegevens in wanneer iemand contact zoekt. Hierdoor is diegene sneller klaar met het invullen van het formulier en wordt conversie verhoogd. Om de bedrijfsdata nog beter uit te nutten, wordt deze informatie ook gebruikt binnen CM.comās eigen marketing data- en customer data platformen.
Cas vertelt: āEen groot deel van onze business bestaat uit self-service. Mensen melden zichzelf aan voor onze diensten. Om ervoor te zorgen dat zij hun inschrijving helemaal afronden en om zo onze conversie te verhogen, moet dit proces zo makkelijk mogelijk zijn. We zoeken altijd naar manieren om de onboarding te verbeteren.ā EĆ©n van de manieren om dit te doen was het automatisch aanvullen van bedrijfsinformatie in het webformulier. Als iemand de eerste paar letters intypt van zijn of haar bedrijf en de juiste organisatie uit het drop-down selecteert, wilde CM.com het formulier verder automatisch invullen met de juiste informatie. Cas: āWe waren al bekend met het D-U-N-SĀ® nummer. Gezien de grote bedrijfsdatabase van Altares Dun & Bradstreet was het voor ons een logische stap om eens met hen in gesprek te gaan.ā
2 De oplossing
Extra service bij self-service
Cas: āDe implementatie van de API was aardig rechttoe rechtaan. Deze is modern en biedt een zogenaamde typeahead functie. Daarmee worden mogelijke matches al tijdens het typen getoond. Ook hebben we toegang tot rijke informatiesets, zoals familiestructuren en sectoren.ā
Daarnaast werd er gekeken naar andere mogelijkheden. Cas: āNaast het basis D-U-N-SĀ® nummer maken we gebruik van een uitgebreidere call voor onze eigen marketing data- en customer data platformen. Deze data gebruiken we voor marketingsegmentatie en -optimalisatie. We delen onze klanten in op bepaalde profielen om ze met betere content zo goed mogelijk verder helpen. Per klant communiceren we anders. Denk bijvoorbeeld aan het segmenteren voor nieuwe product releases, cases en workshops.ā
500
medewerkers
20
landen actief
ā¬134M
Omzet
3. Het resultaat
Koppeling met eigen platform
Door de integratie van de data van Altares Dun & Bradstreet in de webformulieren van CM.com is het nu nog makkelijker voor klanten om hun gegevens in te vullen. De onboarding is geoptimaliseerd, waardoor de conversie is verhoogd. Naast betere segmentatie heeft de data van Altares Dun & Bradstreet haar waarde bewezen voor de marktanalyses van CM.com. Cas: āWe weten nu welke markten het hardst groeien en welke terrein verliezen. Hierdoor kunnen we onze marketinginspanningen gerichter insteken.ā
āWat ik erg leuk vind is de koppeling met ons eigen customer data platform (CDP). Deze technologie die we zowel zelf inzetten als verkopen, biedt klanten de kans om de veelzijdige datasets van Altares Dun & Bradstreet te gebruiken om klantdata te verrijken en vele malen persoonlijker te communiceren.ā
CM.com heeft in haar eigen productaanbod ook de link gelegd met de data van Altares Dun & Bradstreet. Cas vertelt: āWat ik erg leuk vind is de koppeling met ons eigen customer data platform (CDP). Deze technologie die we zowel zelf inzetten als verkopen, biedt klanten de kans om de veelzijdige datasets van Altares Dun & Bradstreet te gebruiken om klantdata te verrijken en vele malen persoonlijker te communiceren. En dat is natuurlijk weer iets waar CM.com goed in is.ā