Op naar een data-gedreven aanpak: de vernieuwingsslag van Manpower
Voor een wereldwijde HR-expert als Manpower is het van cruciaal belang om op ieder moment inzicht te hebben in ontwikkelingen en haar eigen positie op de arbeidsmarkt. In een wereld die steeds verder digitaliseert, zag ’s werelds grootste uitzendorganisatie de kans om op dit gebied nog beter te presteren.
Manpower
80
Landen
28.000
Medewerkers
400.000
Opdrachtgevers
Door het aantal handmatige handelingen zoveel mogelijk te beperken besparen we tijd, vergroten we het inzicht in accounts en beschermen we de door Dun & Bradstreet opgeschoonde databases tegen nieuwe vervuiling.”
1. De uitdaging
Tijd voor verandering
‘Vanwege de omvang was informatie vaak niet compleet en/of opgeslagen op moeilijk bereikbare plekken.’
Voor een wereldwijde HR-expert als Manpower is het van cruciaal belang om op ieder moment inzicht te hebben in ontwikkelingen en haar eigen positie op de arbeidsmarkt. In een wereld die steeds verder digitaliseert, zag ’s werelds grootste uitzendorganisatie de kans om op dit gebied nog beter te presteren. Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle beschikbare marktdata, werd een partnerschap aangegaan met Altares Dun & Bradstreet.
Met een landelijke dekking en bijna duizend opdrachtgevers in Nederland beschikt Manpower over veel data, die worden verwerkt en verzameld op basis van drie pilaren: kandidatendata, vacaturedata en data over opdrachtgevers. Vanwege de omvang was deze informatie echter vaak niet compleet en/of opgeslagen op moeilijk bereikbare plekken. Hierdoor ging veel tijd verloren bij het handmatig ordenen en verwerken ervan. Nog geen halfjaar geleden besloot Manpower dat het tijd werd om grondige veranderingen aan te brengen in de manier waarop zij met haar data omging.
2 De oplossing
Opschonen én verrijken
Automatiseren en datakwaliteit onderhouden
Het vernieuwde systeem van Manpower staat realtime in verbinding met de database van Dun & Bradstreet om de datakwaliteit blijvend te kunnen waarborgen. De Meulemeester: “Door de nauwe samenwerking met Altares – Dun & Bradstreet merkten mijn collega’s op de werkvloer zo min mogelijk van de vernieuwingsslag. Dit gaf ons de kans om mijn collega’s bij Manpower heel geleidelijk kennis te laten maken met onze data-gedreven aanpak. Daarbij verminderde het de complexiteit van de werkzaamheden en de benodigde kennis van de tool.”80
landen
28.000
medewerkers
400.000
opdrachtgevers
De Meulemeester: “Door het aantal (handmatige) handelingen zoveel mogelijk te beperken, besparen we tijd, vergroten we het inzicht in accounts en zorgen we ervoor dat onze door Dun & Bradstreet opgeschoonde database(s) tegen nieuwe vervuiling zijn beschermd.”
3. Het resultaat
Nieuwe markten betreden en doorgroeien
Dankzij de vernieuwingsslag zet Manpower een strategie op die gebaseerd is op meer relevante, nauwkeurige en volledige data dan voorheen. Hierdoor profiteert de hele organisatie van meer intelligentie en vernieuwende inzichten binnen de eigen systemen.
“Ook leidt onze nieuwe data-gedreven aanpak tot een meer gestroomlijnd marketingbeleid. Marketingcampagnes kunnen veel gerichter worden ingezet, omdat ze gebaseerd zijn op relevante data.”
Veel verschillende afdelingen hebben reeds baat bij de data-gedreven aanpak. Zo is het voor accountmanagers direct duidelijk welke moederorganisatie er boven een bedrijf hangt en of er eerder zaken zijn gedaan met deze groep, wat leidt tot minder tijdsverspilling en meer efficiëntie “Ook leidt onze nieuwe data-gedreven aanpak tot een meer gestroomlijnd marketingbeleid”, zegt Evelyn Schwarte, Director Marketing & Communicatie voor ManpowerGroup. “Marketingcampagnes kunnen veel gerichter worden ingezet, omdat ze gebaseerd zijn op relevante data.” De Meulemeester: “Iedereen binnen Manpower ziet nu dezelfde inzichten en spreekt dezelfde datataal. We kijken uit naar onze volgende stappen in de vertaalslag van data naar business.”
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.”
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatie”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
‘Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.’
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
‘We hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van ‘suspects’ naar ‘prospects’ in de Benelux gezorgd’