Van anderhalve ton naar 3.000 euro afschrijven per jaar op debiteuren

SEW-EURODRIVE is een gevestigde naam in de wereld van aandrijftechnologie. Het Duitse bedrijf is in meer dan 50 landen gevestigd en in een deel ervan leunt SEW op Altares Dun & Bradstreet om het beoordelen van kredietaanvragen mogelijk te maken. ā€œWij zijn een vooraanstaand bedrijf, dat staat voor kwaliteitā€, zegt Harold Nelson, Credit Manager bij SEW. ā€œDan is het logisch dat we met bedrijven met dezelfde kwaliteit in hun informatie systeem zakendoen.ā€

SEW Eurodrive

+4.3
Miljard omzet in 2021
20.000
Collega's
52
Actief in 52 landen

In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren. Het afgelopen jaar was dit maar zoā€™n 3000 euro. Ons informatie systeem heeft hieraan bijgedragen.ā€

Harold Nelson
Harold Nelson
Credit Manager bij SEW

1.    De uitdaging

Van periodieke check naar constante monitoring

Scorekaarten als resultaat van interne en externe data.

De wereld verandert, en de kredietwaardigheid van klanten verandert mee. ā€œEn onze vraag naar relevante data daarmee ookā€, aldus Harold Nelson. ā€œIn het verleden vroegen we Dun & Bradstreet om losse handelsrapporten, als we dachten dat het nodig was. Maar de afgelopen jaren ontstond de behoefte om de status van onze klanten constant te monitoren in een portfoliomanagement-achtige omgeving.ā€

SEW hanteert scorekaarten om de kredietwaardigheid van nieuwe Ć©n bestaande klanten in te schatten. Het bouwen van die kaarten, die het resultaat zijn van externe data als die van Altares Ć©n interne data als betaalhistoriek, was sneller gezegd dan gedaan. De koppeling tussen de verzameling data die daarvoor nodig is met een user interface wordt doorgaans in een cloudoplossing gegoten. ā€œWij wilden dit niet in de cloud, maar op eigen servers zettenā€, zegt Nelson, ā€œen Altares Dun & Bradstreet dacht goed mee over de oplossing.ā€

2    De oplossing

Koppeling van financiƫle data in ERP-systeem

Altares Dun & Bradstreet beschikt over de technologie om te koppelen met SOA People, wat weer een component is in het SAP ERP-systeem van SEW-EURODRIVE. Altares bereid nu dagelijks relevante data voor, die via SOA People automatisch wordt ingeladen in SAP. Normaliter hebben gebruikers een nieuwe interface nodig om bij de data te kunnen, nu integreert het naadloos. Het levert Nelson en zijn team, naast de kwaliteit van Altaresā€™ data, veel gebruiksgemak en meer snelheid op. De afdeling creditmanagement heeft bij SEW slechts weinig FTEā€™s nodig.

1931

Jaar van oprichting

3

Vestigingen in Belgiƫ

22.000

Medewerkers internationaal

Nelson: ā€œZodra er iets verandert in de data van Altares Dun & Bradstreet, komt het automatisch bij ons terecht. Dit betekent dat de scorekaart van onze klanten automatisch wordt geĆ¼pdatet, zodat wij klanten in een risicocategorie in kunnen delen.ā€ Hierdoor kan SEW liberaal omgaan met een klant die goed scoort en strakkere limieten hanteren voor bedrijven met een groter risico. ā€œSoms vragen we ook een vooruitbetaling, om de risicoā€™s te beperkenā€, zegt Nelson. ā€œAls klanten daar bezwaar op hebben, kunnen we ze een rapport voorleggen waar we die beslissing op baseren. Dan is het aan hen om uit te leggen waarom we dat niet zouden moeten doen.ā€

3.    Het resultaat

Betere grip op onze debiteurenportefeuille

ā€œIn het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteurenā€, zegt de CCM. Dit wil zeggen dat SEW uitstaande betalingen bij klanten die failliet gingen, simpelweg kwijt was. ā€œNu is dan nog maar zoā€™n 3000 euro per jaar. Soms word je verrast, maar met de data van Altares Dun & Bradstreet zien we problemen veel sneller aankomen. Uiteraard is dit geen garantie.ā€

VĆ³Ć³r de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet moest Nelson blind vertrouwen op wat de eigen data, en de inschatting van collegaā€™s, over klanten zeiden. ā€œOver problemen, zoals uitblijvende betalingen aan klantzijde, hoor je altijd achteraf pas.ā€ Hij verwacht ook dat problemen aan klantzijde de komende maanden toenemen. De oorlog in OekraĆÆne, de vervallen NOW-steunmaatregelen en hogere gasprijzen raakten de maakindustrie, waar SEWā€™s klanten vooral zitten. Reserves raken op. ā€œVroeger kenden we bedrijven bij naam en faam. Maar resultaten uit het verleden, zeggen niets over de toekomst. De data van Altares Dun & Bradstreet kan dat, aangevuld met onze interne data en algoritmes, veel beter.ā€

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor