Van anderhalve ton naar 3.000 euro afschrijven per jaar op debiteuren
SEW-EURODRIVE is een gevestigde naam in de wereld van aandrijftechnologie. Het Duitse bedrijf is in meer dan 50 landen gevestigd en in een deel ervan leunt SEW op Altares Dun & Bradstreet om het beoordelen van kredietaanvragen mogelijk te maken. “Wij zijn een vooraanstaand bedrijf, dat staat voor kwaliteit”, zegt Harold Nelson, Credit Manager bij SEW. “Dan is het logisch dat we met bedrijven met dezelfde kwaliteit in hun informatie systeem zakendoen.”
SEW Eurodrive
+4.3
Miljard omzet in 2021
20.000
Collega's
52
Actief in 52 landen
In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren. Het afgelopen jaar was dit maar zo’n 3000 euro. Ons informatie systeem heeft hieraan bijgedragen.”
1. De uitdaging
Van periodieke check naar constante monitoring
Scorekaarten als resultaat van interne en externe data.
De wereld verandert, en de kredietwaardigheid van klanten verandert mee. “En onze vraag naar relevante data daarmee ook”, aldus Harold Nelson. “In het verleden vroegen we Dun & Bradstreet om losse handelsrapporten, als we dachten dat het nodig was. Maar de afgelopen jaren ontstond de behoefte om de status van onze klanten constant te monitoren in een portfoliomanagement-achtige omgeving.”
SEW hanteert scorekaarten om de kredietwaardigheid van nieuwe én bestaande klanten in te schatten. Het bouwen van die kaarten, die het resultaat zijn van externe data als die van Altares én interne data als betaalhistoriek, was sneller gezegd dan gedaan. De koppeling tussen de verzameling data die daarvoor nodig is met een user interface wordt doorgaans in een cloudoplossing gegoten. “Wij wilden dit niet in de cloud, maar op eigen servers zetten”, zegt Nelson, “en Altares Dun & Bradstreet dacht goed mee over de oplossing.”
2 De oplossing
Koppeling van financiële data in ERP-systeem
Altares Dun & Bradstreet beschikt over de technologie om te koppelen met SOA People, wat weer een component is in het SAP ERP-systeem van SEW-EURODRIVE. Altares bereid nu dagelijks relevante data voor, die via SOA People automatisch wordt ingeladen in SAP. Normaliter hebben gebruikers een nieuwe interface nodig om bij de data te kunnen, nu integreert het naadloos. Het levert Nelson en zijn team, naast de kwaliteit van Altares’ data, veel gebruiksgemak en meer snelheid op. De afdeling creditmanagement heeft bij SEW slechts weinig FTE’s nodig.
1931
3
22.000
Nelson: “Zodra er iets verandert in de data van Altares Dun & Bradstreet, komt het automatisch bij ons terecht. Dit betekent dat de scorekaart van onze klanten automatisch wordt geüpdatet, zodat wij klanten in een risicocategorie in kunnen delen.” Hierdoor kan SEW liberaal omgaan met een klant die goed scoort en strakkere limieten hanteren voor bedrijven met een groter risico. “Soms vragen we ook een vooruitbetaling, om de risico’s te beperken”, zegt Nelson. “Als klanten daar bezwaar op hebben, kunnen we ze een rapport voorleggen waar we die beslissing op baseren. Dan is het aan hen om uit te leggen waarom we dat niet zouden moeten doen.”
3. Het resultaat
Betere grip op onze debiteurenportefeuille
“In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren”, zegt de CCM. Dit wil zeggen dat SEW uitstaande betalingen bij klanten die failliet gingen, simpelweg kwijt was. “Nu is dan nog maar zo’n 3000 euro per jaar. Soms word je verrast, maar met de data van Altares Dun & Bradstreet zien we problemen veel sneller aankomen. Uiteraard is dit geen garantie.”
Vóór de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet moest Nelson blind vertrouwen op wat de eigen data, en de inschatting van collega’s, over klanten zeiden. “Over problemen, zoals uitblijvende betalingen aan klantzijde, hoor je altijd achteraf pas.” Hij verwacht ook dat problemen aan klantzijde de komende maanden toenemen. De oorlog in Oekraïne, de vervallen NOW-steunmaatregelen en hogere gasprijzen raakten de maakindustrie, waar SEW’s klanten vooral zitten. Reserves raken op. “Vroeger kenden we bedrijven bij naam en faam. Maar resultaten uit het verleden, zeggen niets over de toekomst. De data van Altares Dun & Bradstreet kan dat, aangevuld met onze interne data en algoritmes, veel beter.”
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.”
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatie”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
‘Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.’
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
‘We hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van ‘suspects’ naar ‘prospects’ in de Benelux gezorgd’