Rustig vaarwater voor Vroon scheepvaart met controle op krediet en compliance
Vroon wil als wereldleider in de scheepvaart steeds op de hoogte zijn van de financiƫle gezondheid van zijn klanten. Het bedrijf koopt daarom kredietchecks en compliance inzichten van Altares Dun & Bradstreet.
Vroon
110
Schepen
2000
Professionals
132
Jaar ervaring
We hebben een brede portefeuille van internationale klanten. Om contracten met hen te sluiten en de voorwaarden van die contracten te bepalen, moeten wij hun financiƫle status kennen."
Veranderingen volgen
Een goede beoordeling van de financiƫle gezondheid
Eirini Tsoumpou is juridisch adviseur bij Vroon. Vanuit het hoofdkantoor in Breda (Nederland) is het onder meer haar verantwoordelijkheid om de compliance- en wanbetalingsrisicoās in commerciĆ«le contracten met klanten te beperken. āWe hebben een brede portefeuille van internationale klanten. Om contracten met hen te sluiten en de voorwaarden van die contracten te bepalen, moeten wij hun financiĆ«le status kennen."
Het D&B Finance Analytics platform van Altares Dun & Bradstreet biedt Eirini voldoende inzicht voor een beoordeling van de financiĆ«le gezondheid van zowel prospects als bestaande klanten. āWe zien wanneer bedrijven dreigen failliet te gaan, wat hun liquiditeitspositie is en hoe ze doorgaans hun facturen betalen.ā Altares Dun & Bradstreet beschikt over een database met handelsindicatoren tussen bedrijven, waardoor het deze inschattingen kan maken.
Up-to-date financiƫle informatie
In de scheepvaart en elke andere sector kan de financiĆ«le situatie van een klant snel veranderen. Met een recessie op komst en oorlog in Europa schommelt de economie sterk. āAltares Dun & Bradstreet volgt voortdurend onze huidige klantenā, zegt Eirini. āAls de financiĆ«le gezondheid van Ć©Ć©n van hen verandert, worden wij onmiddellijk geĆÆnformeerd.ā
Altares Dun & Bradstreet screent de klanten van Vroon op enkele punten die een goede indicatie geven van hun financiĆ«le stabiliteit. Het systeem kent aan deze stabiliteit het label āfailure scoreā toe. Als dat verandert (bijvoorbeeld van āaverageā naar ālowā), ontvangt Eirini een alarm. āIk geef dit door aan onze business units. Zij kunnen dan spreken met de klanten en maatregelen nemen zoals voorafbetalingen om betalingsrisicoās te elimineren.ā
1890
Jaar van oprichting
110
Schepen
2000
Professionals
Uiteindelijke begunstigde
De financiĆ«le status van klanten evalueren en controleren is niet de enige of belangrijkste activiteit van Altares Dun & Bradstreet voor Vroon. āHet is ons doel om altijd te voldoen aan alle geldende regels en voorschriften" voegt Eirini eraan toe. Zoals ieder ander bedrijf moet Vroon de regels en voorschriften naleven. āAls er sancties zijn tegen een rechtspersoon of juridische entiteit, moeten we dat weten, omdat het niet naleven van sancties aanzienlijke gevolgen kan hebben."
Met de oorlog in OekraĆÆne staat Vroon exact voor deze uitdaging. Wanneer klanten ons benaderen, is de identiteit van de UBO - de uiteindelijke begunstigde- vooraf meestal onduidelijk. āAltares Dun & Bradstreet geeft ons inzicht in real-time bedrijfs- en eigendomsdata met de tool indueD, waardoor we veel beter en sneller een goed oordeel kunnen vormen. Wij vertrouwen op deze data en expertise, waardoor wij zo min mogelijk risico lopen en altijd de regels volgen."
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van āsuspectsā naar āprospectsā in de Benelux gezorgd’