Compleet inzicht binnen ons duurzame klantportfolio
Alpro is de Europese pionier en marktleider in de ontwikkeling van voedingsproducten en dranken op basis van soja en andere plantaardige ingrediënten. Al meer dan 30 jaar ijvert Alpro voor een gezonde, duurzame manier om producten te maken die niet alleen lekker zijn, maar ook de unieke voedingswaarde van de sojaboon behouden. Met portfolio Manager heeft Altares Dun & Bradstreet Alpro kunnen helpen om een duurzame bedrijfsstrategie te kunnen inrichten van ad-hoc naar een continue basis.
Kennis van de klant en inzicht in zijn situatie ondersteunen ons bedrijf om een duurzame klantrelatie te onderhouden.”
1. De uitdaging
Duurzaam credit management
“Bij Alpro streven we naar een duurzame relatie met onze klanten; zij vormen een van de pijlers van onze bedrijfsstrategie”
Voor het credit control team is het uiteraard in de eerste plaats belangrijk om inzicht te hebben in de financiële gezondheid van onze klanten. Vroeger baseerden we ons daarvoor op rapporten die we ad hoc bij Altares Dun & Bradstreet opvroegen. Daaruit haalden we wel waardevolle informatie, maar niet op een continue basis. We waren op zoek naar een manier om de situatie dagelijks te kunnen opvolgen, en dit op een gestructureerde en efficiënte manier. We beslisten daarom om gebruik te maken van de Portfolio Manager.”
2 De oplossing
Portfolio Manager
Dit online analyseprogramma voegt de openstaande posten van klanten samen met de informatie uit de D&B-databank, en analyseert deze. Het resultaat is een helder overzicht van de stand van zaken van de klantenportfolio. Dankzij de Portfolio Manager krijgen ondernemingen inzicht in de risicoverdeling binnen hun portefeuille en zien ze in één oogopslag welke de meest risicovolle klanten zijn. De tool legt ook de totale risico’s binnen de bedrijfsstructuur bloot, en schat het commercieel risico in voor de volgende 12 maanden: handig bij managementrapportering.
De juiste activiteiten
Elke Segers: “Bij Alpro wordt de Portfolio Manager een aantal keer per jaar gebruikt bij onze rapportering. Maar de grote toegevoegde waarde ligt voor ons in het dagelijks gebruik van de tool. Hij laat ons toe om onze klanten op een efficiënte manier op te volgen en daar meteen actie aan te koppelen. Naar welke klanten moeten er sneller aanmaningen verstuurd worden, moeten er leveringen geblokkeerd worden, waar kunnen we de betalingstermijnen beter niet verlengen…? Dat zijn de concrete vragen waar het credit control team een antwoord op krijgt dankzij het gebruik van de Portfolio Manager. Het programma doet zelfs aanbevelingen wat betreft kredietlimieten. Daarnaast monitort Portfolio Manager veranderingen bij de klanten en stuurt ons een verwittiging, zodat er direct kan gereageerd worden. Waar nodig kunnen vervolgens maatregelen getroffen worden om schade te voorkomen”, aldus nog Elke Segers.
3. Het resultaat
Maatwerk 2.0
“Dankzij de overzichtelijke structuur van het dashboard hebben we permanent een compleet overzicht van exact die parameters die we nodig hebben. Altares Dun & Bradstreet paste de structuur trouwens aan in functie van de structuur van onze eigen databank (per interne verkoopsorganisatie, per type klant en per land), wat het extra handig maakt. De alerts die we ontvangen bij veranderingen in de situatie van een bepaalde klant, betekenen extra tijdswinst en de garantie dat we belangrijke informatie niet over het hoofd zien. Bij uitschieters beschikken we natuurlijk graag over extra informatie om de zaken diepgaander te kunnen analyseren. In dat geval vragen we bij Altares Dun & Bradstreet eenmalig een volledig bedrijfsinformatierapport op. Dat blijven we trouwens ook doen voor al onze nieuwe klanten”, besluit Elke Segers.
"Wij hebben het volste vertrouwen in onze jarenlange samenwerking met Altares Dun & Bradstreet, en ook deze keer hebben ze bewezen dat dit vertrouwen verdiend is.”
Trainingen en gebruik
“Bij het opzetten van de Portfolio Manager heeft Altares Dun & Bradstreet ons de nodige ondersteuning geboden om onze klantendatabank te koppelen aan de D&B-databank, want daar is toch wel wat werk in gekropen. Als extra dienst werden ons een reeks trainingen aangeboden, zowel open trainingen als opleidingen die bij ons in huis werden georganiseerd. Dat was een welgekomen service. Want ook al is de Portfolio Manager een gebruiksvriendelijke tool, toch hebben die opleidingen ons geholpen om de mogelijkheden van het product beter te leren kennen zodat we er alles kunnen uithalen.”
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.”
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatie”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
‘Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.’
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
‘We hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’
‘De Marketing Insight oplossingen van Altares Dun & Bradstreet hebben voor tien keer hogere conversie van ‘suspects’ naar ‘prospects’ in de Benelux gezorgd’