CWS bouwt een gezonde samenwerking uit met haar relaties

Hygiëne, verzorging en veiligheid staan hoog op de agenda bij CWS, de full-service provider voor werkkledij, vloerverzorging, brandbeveiliging, cleanrooms en hygiëne-oplossingen. Met meer dan 300.000 klanten wereldwijd in 30 sectoren staan ze voor de grote uitdaging om keer op keer een gezonde én duurzame klantenrelatie op te starten en te onderhouden. Altares Dun & Bradstreet toont zich hier als een matchmaker in heaven: dankzij hun overzichtelijke en betrouwbare rapporten kan CWS proactief de ideale match vinden met nieuwe klanten. Daarnaast biedt Altares Dun & Bradstreet proactief oplossingen aan zodat de klantenrelatie gezond en veerkrachtig blijft, ook in turbulente tijden.

CWS

300.000
Klanten
11.000
Werknemers
30
Actief in 30 sectoren

Gezonde klantenrelaties vormen de sleutel tot ons succes. Als dienstverlener staat een duurzame en betrouwbare klantenrelatie voorop. Altares Dun & Bradstreet helpt ons om onze keuzes doeltreffend te maken, op basis van sterke, uitgebreide, snelle en up-to-date datarapporten. Via een eenvoudig kleurensysteem kan de salesafdeling gemakkelijk een volgende actie ondernemen in het klantencontact. In de toekomst willen we samen met Altares Dun & Bradstreet verkennen hoe we onze processen nog meer kunnen optimaliseren, zodat we als bedrijf kunnen blijven groeien met een gezond en gebalanceerd klantenbestand.”

Kelly Denies
Kelly Denies
Manager accounting Belux

1.    De uitdaging

Goede inschattingen kunnen maken bij nieuwe klanten

Gezonde klantenrelaties vormen de sleutel tot ons succes.

Niemand maakt graag een beslissing op grond van weinig of geen informatie. Dat geldt ook voor de medewerkers bij CWS. Een gezonde en duurzame klantenrelatie vinden ze als verhuurbedrijf enorm waardevol. Op het moment van onboarding van nieuwe klanten of samenwerkingen, willen ze dan ook graag een goede inschatting maken. Maar ook bedrijven die al jaar en dag klant zijn bij CWS, willen ze proactief kunnen benaderen om afspraken en services op maat te kunnen leveren.

CWS, die actief is in meer dan 30 sectoren, beschikt over een enorm klantenbestand. Van heel stabiele branches tot klanten die harder worden getroffen door de stijgende energieprijzen, de naweeën van corona en de algemene recessie. Voor elk van die klanten wil CWS een juiste inschatting maken: wat is de best mogelijke oplossing voor de klant, wat is haalbaar voor beide partijen? Dat vraagt van CWS, een internationaal bedrijf met meer dan 11.000 werknemers, een grote inspanning waarbij alertheid, een veerkrachtige aanpak en een overzichtelijke blik op de klantenportefeuille een absolute meerwaarde biedt om gezonde klantenrelaties op te starten en te behouden. Alleen via actuele, uitgebreide en snelle rapporten kunnen ze klanten voorzien van de juiste oplossing, gebaseerd op de best mogelijke financiële informatie.

2    De oplossing

De rapporten en tools van Altares Dun & Bradstreet

Kelly Denies, Manager accounting Belux van CWS licht toe: “Dankzij Altares Dun & Bradstreet kiezen we bewust voor een proactieve aanpak bij klanten. Financieel welzijn is voor ons belangrijk, dat geldt voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Dankzij de rapporten en tools van Altares Dun & Bradstreet zorgen we ervoor dat de samenwerking met onze klanten gezond is en blijft. Ook prospecten kunnen proactief gescreend worden. Als verhuurbedrijf moeten we op het vlak van klantenrelatie een langetermijnvisie aanhouden. Altares Dun & Bradstreet helpt ons daarbij.”

Om ervoor te zorgen dat CWS een gezond klantenbestand kan uitbouwen met een focus op duurzame klantenrelaties, vragen ze proactief rapporten op via Dun & Bradstreet. Zo kunnen de salesmedewerkers checken of een bedrijf kredietwaardig is alvorens ze een samenwerking opstarten.

In heel dit proces vormt een vlottere samenwerking tussen credit-riskafdeling en sales departement de sleutel tot succes. Ook daar is het waardevol om een goeie match te vinden: het moet duidelijk zijn voor salesmedewerkers of ze groen licht hebben bij het onboarden van klanten.

1.5M

mensen dragen onze werkkleding

16

landen waar we actief zijn

GOLD

Ecovadis rating 2022/2023
CWS maakt sinds kort gebruik van D&B Finance Analytics, de opvolger van GDM+ (Global Decision Maker) om te checken of een bedrijf voldoende kredietwaardig is om een samenwerking op te starten. Via deze update van het systeem, hebben medewerkers bij CWS nu toegang tot een gebruiksvriendelijker, efficiënter en overzichtelijkere tool om hun beslissingen mee te maken. D&B Finance Analyticsstelt de salesafdeling in staat om zich te focussen op hun core business, zonder dat ze moeten duiken in de cijfers. In plaats daarvan kunnen ze via een eenvoudig kleurensysteem (groen voor ‘go’ en oranje en rood bij twijfel of weigering) over gaan tot de beste beslissing per klant.

Daarnaast maakt CWS ook gebruik van GDM. Hierbij stelde Altares Dun & Bradstreet op eigen initiatief een aantal acties voor die de adviesrol van de credit-riskafdeling optimaliseert in het proces: door extra parameters zoals triggers, procedures en workflows, kunnen er ook concrete acties aan gekoppeld worden, zodat de salesafdeling weet wanneer en hoe er een volgende stap of check moet gebeuren. Ook nieuwe klanten, zonder financiële historie, kunnen beter ingelezen worden: zij komen automatisch in de rode categorie terecht. Het is een categorie klanten die een aparte workflow verdient. Als bonus biedt Altares Dun & Bradstreet ook de een totaaloplossing aan qua integratie, zodat de tools en rapporten op een efficiente manier opgenomen worden in hun bestaande klantenbeheersysteem.

Kelly Denies van CWS beaamt: “We zijn de laatste 4 jaar exponentieel gegroeid. Dat betekent dat een constante evaluatie van onze systemen en tools noodzakelijk zijn om te zorgen dat onze werkprocessen en beslissingen op grotere schaal kunnen uitgevoerd worden. Hoe meer onze procedures bulletproof zijn voor alle regio’s en alle taken, hoe meer we de werklast kunnen verlichten en hoe concreter we beslissingsprocedures vanuit de credit-riskafdeling kunnen monitoren en beheren. Het is aangenaam dat we samen met Altares Dun & Bradstreet naar de mogelijkheden in de toekomst kunnen kijken, afhankelijk van onze groei en schaalvergroting. ”

3.    Het resultaat

Daling van kosten en duurzame klantrelaties

CWS ondervindt dat ze minder tijd en resources kwijt is aan het checken van klanten in slechte financiële papieren. Er vinden minder faillissementen plaats in hun klantenbestand en het bedrijf kan gezond blijven doorgroeien. Zelfs toen de coronapandemie piekte, zag CWS een verlaging van het totaal aantal faillissementen binnen hun klantenportefeuille en dus een daling van kosten. Dat betekent een beter financieel welzijn voor CWS, maar ook een gezondere werkrelatie met klanten zelf.

CWS houdt de blik open voor de toekomst. Met nieuwe mogelijkheden die op tafel liggen, willen ze klanten nog meer proactief kunnen contacteren. Als er dan al sprake is van een financieel ongezonde situatie, dan kan CWS sneller ingrijpen om de klanten te contacteren en andere voorstellen aan te bieden, iets wat de werkrelatie tussen elkaar alleen maar bevordert. De nieuwe voorstellen van Altares Dun & Bradstreet volgen de exponentiele groei en bijhorende noden van CWS. Het resultaat: een blijvende investering in het gezond houden van het bedrijf.
CWS Koeriers auto
“Als dienstverlenende organisatie bieden we een circulair verhuurmodel aan met een totaalconcept van diensten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ook een gezonde en langdurige werkrelatie met klanten voor ons van cruciaal belang is.”
Kelly Denies van CWS besluit dan ook: “We kiezen voor Altares Dun & Bradstreet omdat zij ons totaaloplossingen kunnen aanbieden. Niemand anders kan ons rapporten aanleveren die even inclusief zijn met een zo’n grote marktotaliteit. Bovendien zijn de rapporten zelf heel uitgebreid, de analyses correct en hun updates enorm snel. De samenwerking met Altares Dun & Bradstreet bezorgt ons niet alleen gemoedsrust wanneer we een nieuwe klantenrelatie aangaan. Ze dagen ons ook uit om onze systemen te verbeteren. Altares Dun & Bradstreet is voor ons niet zomaar een dienstleverancier, maar ze zijn een echte partner waarbij ze ons in onze dagelijkse processen ondersteunen. Ze zorgen dat wij als bedrijf gezond blijven dankzij een gezonder klantenbestand.”

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor