ElectronicPartner bouwt op de rijke databronnen van Altares

Met meer dan 350 ondernemers, 100 leveranciers en 75 formulewinkels in buurland Nederland alleen al, is het belangrijk voor ElectronicPartner, een van de grootste inkooporganisaties in de branche van Electronic Retail Business in Europa, om een overzicht te bewaren van de kredietwaardigheid van hun relaties. Via de actuele rapporten van Altares Dun & Bradstreet wordt de financiële gezondheid van hun ondernemers en leveranciers inzichtelijk gemaakt en kunnen ze zo alle kredietrisico’s op een dynamische manier en volgens realtime data in kaart brengen.

ElectronicPartner

350+
Aangesloten ondernemers
100+
Leveranciers
75+
EP formulewinkels in NL

Het gaat in onze branche vaak over kostbare producten. Als inkooporganisatie bundelen we dan ook nog eens onze inkoopstromen. Je kunt je daarom voorstellen hoe belangrijk correct kredietmanagement is. We hebben een vaste familie van klanten, maar eigenlijk benoemen we ze niet zo. Voor ons zijn het echt leden. Om die innige relatie te versterken is nauwkeurig kredietmanagement cruciaal.”

William van Nieuwaal - ElectronicPartner
William van Nieuwaal
Creditmanager

1.    De uitdaging

Vliegende start

In eerste instantie klopte ElectronicPartner aan bij Altares Dun & Bradstreet omdat ze een oplossing zochten voor het onboarden van nieuwe klanten. De veelzijdige rapporten van Altares Dun & Bradstreet boden de beste uitkomst met de hoogste datakwaliteit en betrouwbaarheid. Met die informatie kon ElectronicPartner snel gefundeerde beslissingen nemen.

Sindsdien is het partnership alleen maar gegroeid. Losse rapportages werden al snel rapportbeheer met uitgebreide monitorfunctie. D&B Credit maakt het mogelijk om een uitgebreide portefeuille in kaart te brengen, waarbij ElectronicPartner dagelijks gepersonaliseerde updates ontvangt. De advantage-licentie laat de Europese inkooporganisatie toe om uitgebreid in te zoomen op het betaalgedrag en de financiële gegevens van hun zakelijke relaties, gelinkt aan hun eigen financiële input. Daarmee verbeteren ze niet enkel hun riskmanagement, maar zetten ze vooral in op een duurzame langetermijnsamenwerking met hun stakeholders: ondernemers en leveranciers.

2    De oplossing

Maatwerk monitoring

Via tal van extra functies behoudt ElectronicPartner een dynamisch en realtime overzicht. Een goed op elkaar afgestemde samenwerking is daarbij cruciaal.

Zo stuurt ElectronicPartner maandelijks een bestand op naar Altares Dun & Bradstreet met meer dan 300 partijen. Altares Dun & Bradstreet zorgt ervoor dat deze bedrijven worden opgenomen in het platform, zodat ElectronicPartner updates uit het monitoringsportfolio kan ontvangen. "Mijn ochtend begint eigenlijk met de alerts nakijken die ik toegestuurd krijg van Altares Dun & Bradstreet” vult William van Nieuwaal aan: “Dankzij die dagelijkse updates ben ik meteen op de hoogte van welke mutaties zich hebben voorgedaan, gaande van wijzigingen van rechtsvormen, inzichten in betaalgedrag of een onverwacht faillissement dat we nog niet in de gaten hadden. Met die signaleringsfunctie is mijn dag meteen efficient begonnen en kan ik mijn veranwoordelijkheden als Credit Manager op op kwalitatieve wijze en met vertrouwen volbrengen.”

85+

Jaar actief

350+

Leden

100+

Leveranciers

Dankzij maatwerk is het monitoringsdashboard bovendien meteen vlot toegankelijk. De integratie van eigen debiteuren data met D&B data maakt het gemakkelijk om het betaalgedrag en faillissementrisico inzichtelijk te houden. Het platform biedt tevens de mogelijkheid om eigen persoonlijke labels en alerts op te stellen. Op basis van eigen Risk standaarden en ervaring, kan het platform naar eigen voorkeur worden ingesteld en een debiteuren portefeuille optimaal gemanaged worden. William van Nieuwaal vult aan: “In één oogopslag kan ik zien hoe mijn kredietportefeuille is opgebouwd en welke risico’s zich voordoen. Als je onze totaalportefeuille bekijkt, zit deze in het groene segment, wat inhoud: weinig risico. Maar er zijn af en toe ook afwijkende kleurtjes bij. Dankzij die visuele interface van D&B Credit krijg je snel inzicht in welke cases extra aandacht verdienen. Op het moment dat een ondernemer een jaarrekening publiceert bijvoorbeeld, krijg je meteen melding zodat je weet dat je die publicatie kan bekijken.”

Door eigen data te koppelen aan D&B Data, kan middels de Paydex rating, ofwel de unieke betalingsscore, het betaalgedrag van debiteuren snel vergeleken worden met eigen ervaringen ten opzichte van de markt voor een objectieve beoordeling. Zo krijgt ElectronicPartner een uitgebreid antwoord op de vraag hoe snel ondernemers hun facturen normaliter betalen. Dat verloopt niet enkel op basis van hun eigen input, maar ook op basis van betaalgedrag aan anderen. William van Nieuwaal bevestigt: “Wanneer dan het betaalgedrag van een ondernemer vlekkeloos verloopt bij ons, maar toch een slechte rating krijgt elders, is dit een signaal om te checken wat er aan de hand is. Het mooie van die verschillende invalshoeken is dat je zo een heel dynamische klantenportefeuille op orde houdt.” Net zoals EletronicPartner graag ondernemers in hun kracht zet en de nodige ondersteuning geeft om vrij te kiezen wat bij hen past, zo bieden ook de tools van Altares Dun & Bradstreet biedt de nodige support en vrijheid aan ElectronicPartner om hun kredietmanagement en relatiebeheer vakkundig te managen.

3.    Het resultaat

Tijdswinst en blind vertrouwen

“Altares Dun & Bradstreet houdt ons scherp. Ook wanneer je zelf een signaal mist, ben je nog toch altijd meteen op de hoogte van zaken die je anders zouden ontglippen”, bevestigt William van Nieuwaal, Creditmanager bij ElectronicPartner. “Dat heeft een enorme impact op ons kredietmanagement. Met de trainingen van Altares Dun & Bradstreet blijven we ook op de hoogte van wat er zich op het vlak van kredietmanagement en datavoorziening afspeelt. Zo blijven we bijleren over de laatste tendensen en het maximaliseren van onze tools.”

ElectronicPartner
“Dankzij de actuele data van Altares Dun & Bradstreet besparen we onszelf heel wat tijd uit. We zijn snel geïnformeerd wanneer er een wijziging heeft plaatsgevonden. Ook bij klantenacquisitie is het de moeite waard om op basis van rijke databronnen, zoals de datacloud van Dun & Bradstreet na te gaan hoe een bedrijf er financieel voor staat.”

Meer nog dan de juiste cijfers op orde hebben, speelt voor ElectronicPartner vooral een betrouwbare persoonlijke stijl een rol. Ze spreken niet voor niets van EP: denkt met je mee - de recentelijk gelanceerde merkbelofte specifiek voor de EP-formulewinkels, die de kernwaarde van ElectronicPartner onderstreept. Wellicht maakt dit juist de goeie match tussen ElectronicPartner en Altares Dun & Bradstreet. William van Nieuwaal beaamt: “Nog belangrijker dan diensten of producten, zijn wat ons betreft de mensen van Altares Dun & Bradstreet die echt het verschil maken. Ze denken altijd mee met ons, wat ons de doorslag geeft om telkens weer voor hen te kiezen. Er wordt maandelijks ingecheckt en Altares Dun & Bradstreet maakt proactief voorstellen over welke data of tools ons kredietmanagement nog beter kunnen maken. Hun cijfers en rapporten helpen onze business menselijker te maken. Laat dat net ons unique selling point zijn in de branche.”

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor