Rusland-sancties direct van toepassing op meer dan 16.500 bedrijven wereldwijd

Leestijd 8 minuten | Geschreven door Anne de Geus | 8 maart, 2022

Persberichten

Wat zijn de gevolgen van de economische maatregelen voor de Belgische handel?

Brussel – De door het Office of Foreign Assets Control afgekondigde sancties tegen Rusland treffen wereldwijd in eerste instantie zo’n 16.500 bedrijven, verspreid over 21 landen. Dat zegt bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet na analyse van de bedrijfsstructuren van de grootste Russische bedrijven en holdings. Deze bedrijven varen allemaal onder de vlag van de zeven grootste Russische financiële instellingen en de dertien Russische bedrijven, op wie de sancties in eerste instantie gericht zijn.

Volgens David Verheecke, Managing Director Benelux bij Altares Dun & Bradstreet, laat het volume zien wat de enorme gevolgen van de verschillende sancties zijn voor andere internationale bedrijven: “Vooropgesteld is het natuurlijk verschrikkelijk wat er in Oekraïne gebeurt en onze eerste gedachten gaan logischerwijs uit naar alle betrokkenen daar. De gevolgen raken echter ook de hele wereldhandel; er zijn wereldwijd meer dan 7,5 miljoen directe en indirecte leveranciersrelaties met deze bedrijven zichtbaar. Zo zien we dat er maar liefst 374.000 bedrijven wereldwijd in de eerste of tweede logistieke linie afhankelijk zijn van Russische toeleveranciers. Voor Oekraïne zijn dit zo’n 241.000 bedrijven.”

Belgische afhankelijkheid

Als Altares Dun & Bradstreet inzoomt op de cijfers ziet het bedrijf de impact op de Belgische handel: 2156 bedrijven handelen direct of via-via met Rusland en Oekraïne. 61 Belgische bedrijven hebben zelfs cruciale toeleveranciers in Rusland, wat wil zeggen dat de bedrijfsvoering afhankelijk is van leveringen vanuit die bedrijven.

De cijfers van Altares Dun & Bradstreet zeggen dat 25 landen wereldwijd ‘in grote mate’ afhankelijk zijn van tarwe en mengkoren uit Rusland en Oekraïne. Ook voor steenkool (24 landen) en gas (16 landen) zijn veel naties afhankelijk van de twee grootmachten. Daarnaast zijn er nog andere algemene gevolgen die organisaties in hun bedrijfsvoering, klantrelaties en logistieke keten zullen ondervinden vanwege de economische sancties:

Dure (ruwe) grondstoffen

Als het conflict nog lang duurt of escaleert, worden met name ruwe grondstoffen als gas, olie en metaal een stuk duurder. Europa moet deze dan ergens anders vandaan halen. Dit brengt extra kosten met zich mee en bedrijven moeten die aan hun eindklanten doorrekenen. De prijzen stijgen dus overal in de supply chain, waardoor de inflatie nog verder toeneemt. België neemt overigens ongeveer 20 procent van zijn olie en gas af van Rusland. Voor Nederland is dit zo’n 25 procent.

Meer behoefte aan onderzoek

Bedrijven moeten bekijken wie hun klanten en leveranciers zijn en of toekomstige betalingen in de toekomst stroever zullen verlopen. Bij verdere escalatie van het conflict is het denkbaar dat handel met Rusland compleet onmogelijk is: organisaties moeten dan een plan B hebben om (snel) aan hun grondstoffen te kunnen komen. Dit geldt overigens niet alleen voor directe leveranciers, dus bedrijven doen er goed aan om te weten of ­­­hun leveranciers direct of indirect afhankelijk zijn van Rusland of Oekraïne.

Vertraagd economisch herstel

Wereldwijd doen organisaties hun best te herstellen na ruim twee jaar corona. Het conflict in Oekraïne vertraagt dit herstel. De vertraagde of veranderde handelsroutes en inflatie kunnen organisaties in de problemen brengen en het bnp van veel landen doen krimpen. Ook dit maakt het verkennen van alternatieven voor organisaties belangrijker: ze moeten kijken hoe ze nu en in de toekomst flexibeler kunnen zijn, om zo de impact van een mogelijke toekomstige crisis als deze zoveel mogelijk te beperken.

David Verheecke: “Het is cruciaal dat organisaties inzicht hebben in de stamboom van hun klanten en leveranciers. Zakendoen met organisaties die bij dit conflict betrokken zijn, is een gevoelig punt maar ook een praktisch dilemma. Als bedrijf ontkom je er daarom niet aan onderzoek te doen naar waar je producten en grondstoffen vandaan komen en waar je geld heen gaat. Alleen op die manier kun je alternatieven vinden die je organisatie helpen te herstellen na deze crisis.”

Over Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet is in de Benelux marktleider in het verzamelen, verwerken en leveren van zakelijke bedrijfsgegevens. Als bedrijfsdataspecialist en partner van het wereldwijde netwerk van Dun & Bradstreet (NYSE:DNB) bieden zij hun klanten toegang tot data van meer dan 500 miljoen bedrijven in 220 landen. De data cloud-oplossingen van Altares Dun & Bradstreet leveren inzichten die klanten in staat stellen om risico’s te beperken, hun omzet te verhogen, kosten te verlagen en zo hun bedrijfsprestaties te verbeteren.

Deel via social media

Anne de Geus

Marketing Campaign Officer

Whitepaper

Credit Monitoring

Kansen voor jouw organisatie in beeld

Een kredietcheck bij klantacceptatie is waardevol, maar ook meteen verouderd. Het échte kredietrisico begint eigenlijk juist pas nadat je een klant hebt geaccepteerd. De oplossing: monitor de financiële gezondheid van je klanten real-time.

Pdf van 16 pagina’s, 0,4 MB
Credit Monitoring

Wilt u meer lezen over creditmanagement en compliance?

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Schrijf je nu in!

Ja, ik wil elke maand op de hoogte worden gebracht van trends & ontwikkeling rondom Credit Risk, Compliance, Master Data, Supply Chain en Sales & Marketing.

Je keuze voor